Legendariska standupklubben Norra Brunn på Lund Comedy Festival 2019

Lund Comedy Festivals besökare nöjda med festival och destination

I år fyllde Lund Comedy Festival tio år. Nu har Lunds kommun och Event in Skåne gjort en turismekonomisk mätning som visar goda resultat vad gäller såväl festivalens innehåll som Lund som destination.

Lund Comedy Festival firade sitt tionde år den 29-31 augusti 2019. Festivalen uppskattas ha haft 8100 unika besökare och bidragit med runt 7,5 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning. Merparten av omsättningen kommer från ökad konsumtion, där biljetter till festivalen samt restauranger och caféer stod för den största delen. Detta är en ökning ifrån 2012, då en liknande mätning visade att den totala omsättningen var 5,6 miljoner kronor.

Över 90 procent av besökarna anger att de har ett positivt helhetsintryck av Lund Comedy Festival och ungefär lika stor andel tror att de kommer att besöka festivalen igen inom de kommande tre åren.

Det känns mycket värdefullt att vi har en trogen lokal och regional publik. Festivalen är landets största humorfestival och har stor potential att få fler nationella besökare, säger Kajsa Jönsson, VD på Anagram Live.

Runt 80 procent tycker att värdskapet i Lund som destination/turiststad och utbudet av caféer/restauranger är bra eller mycket bra. 90 procent är positiva till Lund som evenemangsstad.

– Detta är positiva siffror nu när Lunds kommun ska bilda destinationsbolaget Visit Lund AB. Bolagets uppdrag blir att värva, utveckla och genomföra publika evenemang och värva möten och kongresser till Lund. En kraftsamling av kommunens kompetens i ett bolag kommer gynna alla, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lund.

Event in Skåne, som är medbeställare av rapporten tillsammans med Lunds kommun, ser de fina siffrorna som en bekräftelse på att Lund är på god väg att bli en självklar mötes- och eventdestination.

– Lund Comedy Festival stärker Skåne som eventregion och positionerar Lund som humorhuvudstad, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.

De flesta besökarna har besökt Lund tidigare, endast 6 procent besökte Lund för första gången. Sju av tio besökare bodde hemma och reste till Lund över dagen medan 15 procent bodde på hotell. Det vanligaste transportmedlet till festivalen för dem som inte bor i Lund var tåg (50 procent), följt av bil (34 procent). Nio av tio besökare som tog sig till festivalen med bil tyckte att det var enkelt eller mycket enkelt att hitta parkeringsplats.

En mätning kommer också att ske av Lundaspelen i handboll och basket i början av 2020.

Fakta:

• Lund Comedy Festival arrangeras av Anagram Live i Lund. Festivalen grundades 2010 och nyttjar centrala spelplatser i Lund.
  • Mätningen genomfördes av Enkätfabriken
  • Beställare av undersökningen är Lunds kommun och Event in Skåne
  • Totalt inkom 479 svar. Varav 415 genomfördes på plats och 64 av de 139 personer som blivit inbjudna till webbenkäten genomförde den, vilket ger en svarsfrekvens på 46 procent.

Kontaktpersoner:

• Kajsa Jönsson, VD Anagram Live, Tel: 0733-921800
  • Sofia Björk, Lund Convention Bureau, Lunds kommun, Tel: 0709-432861
  • Petra Kuritzén, Projektledare Event in Skåne, Tel: 0724-674789

Event in Skåne har i uppdrag att identifiera, värdera och tillsammans med partners värva event och möten till Skåne. Som bolag stärker vi Skånes varumärke och bidrar med destinationsutveckling som ökar Skånes attraktionskraft.