Trailloppet startade 2015 och är ett evenemang utanför den vanliga turistsäsongen. Man strävar efter att få balans i besöksflödet och ha så lite påverkan på naturen som möjligt. (foto: Jacob Zocherman)

Österlen Spring Trail är Skånes kandidat till Stora turismpriset 2023

Visit Skåne nominerar Österlen Spring Trail till Stora Turismpriset. Trailloppet förenar miljö och hållbarhet med hälsa och folkfest.

– Det är ett utmärkt exempel på hur evenemang kan bidra till en balanserad turism genom att attrahera besökare till platser vid årstider då det inte skapar trängsel, säger Visit Skånes kommunikationschef Sara Brynskog.

Priset delas i år ut för trettionde gången av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman. Fokus ligger på aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidrar till kunskapsspridning och utveckling av besöksnäringen.

Österlen Spring Trail, som arrangeras av ADP Sport Events, belönas för sitt framstående arbete med 10 000 kronor och är med och tävlar nationellt om 100 000 kronor som delas ut i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.

Trailloppet startade 2015 och är ett evenemang utanför den vanliga turistsäsongen. Man strävar efter att få balans i besöksflödet och ha så lite påverkan på naturen som möjligt. Arrangören arbetar holistiskt med att göra Österlen till en hållbar åretruntdestination för friluftsaktiviteter som gynnar både platsen och lokalbefolkningen, och ger människor möjlighet till en meningsfull fritid.

För att följa de sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekterna av hållbarhet har Österlen Spring Trail från början satt mål men framför allt gränser för verksamheten med ett tak för hur stora loppen kan vara.

– Österlen Spring Trail är ett utmärkt exempel på hur evenemang kan bidra till en balanserad turism genom att attrahera besökare till platser vid årstider då det inte skapar trängsel, säger Visit Skånes Business Intelligence- och kommunikationschef Sara Brynskog.

Banan för huvuddistansen på 60 km passerar medvetet ikoniska och historiska skånska byggnader för att ge löparna och deras medföljande en chans att utforska Österlen och den vackra naturen. Dessutom lyfter man området genom att sprida kunskap om skånsk fruktnäring i ett samarbete med Österlens viktiga producenter av äpplen och äppelmust.

Övriga nominerade i Skåne 2023 var Southern Sweden Design Days, Hörte brygga och Kullabergsguiderna. Visit Skåne har hållit en öppen omröstning under sommaren och låtit skåningarna rösta fram en vinnande kandidat. Den 6 december avslöjas den slutliga vinnaren av Stora turismpriset 2023 vid en ceremoni i Stockholm.

För mer information, kontakta:

Press och PR: Karin Liliedahl

karin.liliedahl@skane.se

Business Intelligence- och kommunikationschef: Sara Brynskog

sara.brynskog@skane.se

Österlen Spring Trail:

Tävlingsledare och VD till ADP sport events AB: Gael Joly

info@osterlentrail.se

Skånes regionala destinationsbolag, Visit Skåne AB, ska stärka Skånes varumärke internationellt, och främja besöks- och eventnäringen. I uppdraget ingår att verka för att stora evenemang, kongresser, utställningar och mässor genomförs i Skåne. Det handlar också om att utveckla skånsk besöks- och eventnäring med fokus på hållbarhet och innovation, och att öka destinationens kännedom och attraktivitet internationellt. Visit Skåne AB ägs av Region Skåne Holding AB och bildades 2023 genom en fusionering av Tourism in Skåne AB, Event in Skåne AB samt Business Region Skåne AB.