Pärans Dag firar 20-årsjubileum

Torget i Båstad
Lördagen den 2 juni 10-15

I år fyller Pärans Dag 20 år. Det ska vi fira med en än mer spännande matmarknad av högsta kvalitet där runt ett trettiotal, både små och stora, utställare bjuder ut sina produkter. Uppskattad matmångfald av allt Bjäre med omnejd har att erbjuda. Men framför allt potatis, potatis och åter potatis. Och i år har vi med oss Peter Harryson, Lisa Förare Winbladh och Sigrid Bárány, att berätta och förgylla dagen till ära. Restaurangtältet som vanligt, i år med nyheten att det som serveras är tillagat av råvaror hämtade hos utställarna på torget. Öl från Helsingborg och en snaps från Bjäre (Karlssons Gold). Musik och underhållning bland torgstånden.

Redan klockan 10.00 öppnar vi ett seminarium inne på Bio Scala. Eller kanske mer ett samtalkring potatis, mat och matlust. Peter Harryson behöver knappast någon större presentation annat än att han sitter i Gastronomiska Akademin på just potatisstolen. Eller rättare, tallriken. Lisa Förare Winbladh känner vi från alla håll och media. Hon har gett ut boken Matmolekyler där man får veta det man inte visste man ville veta, vad är det egentligen som händer när vi lagar mat. Sigrid Bárány behöver väl heller ingen närmare presentation, är man årets Mästerkock så är man. Också känd. Mia-Marie Hammarlin är moderator.

Därefter flyttar trion ut på torget utanför. Där ska de laga varsin portatisrätt att bjuda på till smakprov. Efter det dyker Arne Nilsson upp för att koka potatis av fyra sorter att både provsmakas och bedömas. Vilken är bäst?

Lördagen den 2 juni blir inte bara en fest, den blir fylld av mat från Bjäre och lite runtomkring. På torget i Båstad. Det är matlust det!

Välkomna,

Bittan Gustavsson, Päreprojektare 070 982 03 85