​Säkra din plats i Europas största vandringsevenemang

​Säkra din plats i Europas största vandringsevenemang

Nu öppnar anmälan till Europas största internationella vandringsevenemang Eurorando. Den 10 till 17 september 2016 väntas upp emot 7 000 vandrare från hela Europa komma till Skåne för att uppleva ett 80-tal utvalda dagsvandringsetapper, bland annat längs Skåneleden.

Förberedelserna inför Eurorando är nu i full gång. Inte mindre än 26 kommuner i Skåne samarbetar genom Region Skåne för att erbjuda 82 dagsvandringar, 40 kvällsaktiviteter och 10 heldagsutflykter. Eurorando startade 2001 och genomförs vart femte år på olika platser i Europa. Bakom initiativet står European Rambler´s Association (ERA) med drygt 2,6 miljoner organiserade medlemmar. När Eurorando kommer till Sverige är det Svenska Turistföreningen (STF) och Region Skåne som är värdar för evenemanget.

- Vi är otroligt stolta över att STF tillsammans med Skåne får representera detta massiva evenemang. Vandring är ofta förknippat med fjällen, nu kan vi visa hela Europa att det finns fantastisk vandring även i södra Sverige, säger Sylvia Nylin, vice generalsekreterare STF.

Anmälan till Eurorando är nu öppen för allmänheten och nu uppmanar STF alla vandrare att delta. 1000 personer från olika föreningar i Europa har redan anmält sig.

- Tidigare har Eurorando arrangerats i Strasbourg, Tjeckien och Andalusien. När turen kommer till Skåne storsatsar vi för att erbjuda en unik och naturskön vandringsupplevelse, som innehåller allt från pilgrimsvandringar, historiska stadsvandringar i värdstaden Helsingborg och en tur till kommissarie Wallanders hemtrakter, säger Sylvia Nylin.

Utöver vandringar finns det möjlighet att delta i en mängd olika sociala aktiviteter, utflykter och turer över Öresund till Köpenhamn och Helsingör. För den som vill ge sig ut längs vandringslederna redan nu anordnar Eurorando över 100 så kallade Energy Walks i Skåne och övriga Sverige under 2015 och 2016.

Högupplösta bilder för fri publicering, fotograf måste anges
Vandrare i Skåne. Foto Gösta Frieshttp://www.svenskaturistforeningen.se/global/Press/2014/vandring_skane_gostafries.jpg

Ett gäng vandrare i skogen. Foto Gösta Fries
www.svenskaturistforeningen.se/global/Press/2014/vandrare_skog_gostafries.jpg

Om Eurorando

Om Energy Walks

För mer information kontakta:
Sylvia Nylin, Vice generalsekreterare Svenska Turistföreningen
sylvia.nylin@stfturist.se

Annika Borgelin, Projektledare Eurorando, Event in Skåne
Annika.borgelin@skane.se

Om STF
Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Föreningen har cirka 255 000 medlemmar och ungefär 350 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell. Internationellt är STF en del av vandrarhemsorganisationen Hostelling International med 4 000 anläggningar i 80 länder. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser av anläggningarna och föreningens ungefär 65 lokalavdelningar. STF ger ut medlemstidningen Turist. Medelantalet anställda är cirka 250 och STF omsätter ungefär 300 miljoner kronor.

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.