Skåne går starkt framåt

När gästnätterna för första halvåret (januari-juni 2011) är sammanställda av SCB och Tillväxtverket kan vi konstatera att Skåne går starkt framåt när det gäller turismutvecklingen under perioden. Antalet kommersiella gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och camping i Skåne ökade med 5.8 procent (+ 96 453 övernattningar) jämfört med samma period 2010.

Totalt sett har vi nått 1 769 256 kommersiella gästnätter under perioden. Inkluderar vi även privatförmedlade stugor och lägenheter når vi totalt ca 1 819 000 gästnätter.

Malmö utgör fortfarande motorn i den skånska gästnattstillväxten. Andra vinnare första halvåret är Kristianstad, Klippan, Simrishamn, Lund och Trelleborg med tillväxttal som pendlar mellan ca 4 200 och drygt 40 000 nya gästnätter. Svagare utveckling ser vi i Helsingborg, Ängelholm, Höganäs och Tomelilla som alla visar på negativ utveckling under perioden.

Trots en utmaning med en stark svensk krona har perioden visat på en rejäl utveckling från den svenska marknaden ( +4.2% och 46 497 fler gästnätter) kombinerat med en stark tillväxt från utlandsmarknaderna ( totalt + 9.3% och totalt 358 363 gästnätter). Den danska marknaden har stabiliserat sig (-1.1%), den tyska marknaden går starkt framåt (+13.4%) och den brittiska visar på en tydlig ökning (7.4%).

Ett antal stora evenemang (Handbolls VM i januari som det största) under årets första sex månader kombinerat med ett starkt affärsresande, avsaknaden av försvårande omständigheter (= askmoln och liknande) och långhelger med gynnsamma väderförhållanden är bland annat faktorer som gör att gästnattsutvecklingen varit positiv under perioden.

För mer information, vänligen kontakta:
Pia Jönsson Rajgård, VD, Tourism in Skåne tel. 0768 - 87 07 30
Sara Brynskog, Pressansvarig, Tourism in Skåne, tel. 0768 – 87 03 53