Skåne hade fler gästnätter än någonsin under 2015

Skåne hade fler gästnätter än någonsin under 2015

Redan i november 2015 hade Skåne haft fler gästnätter än under hela 2014, och summeringen av 2015 visar på ett rekordår för Skåne. Både utländska och svenska gästnätter ligger bakom ökningen. Största utländska marknaden är fortfarande Tyskland, men det är Danmark som står för den största ökningen. Andra snabbväxande marknader är mer långväga, som Kina och Indien.

De kinesiska gästnätterna i Skåne har ökat med ca 70 % 2015. I Sverige totalt är motsvarande siffra knappt hälften så hög. I princip alla kinesiska gästnätter har varit i Malmö, Lund eller Helsingborg.

En bidragande orsak till den stora ökningen av kinesiska gästnätter är det charterflyg som lanserades av det kinesiska resebolaget Caissa 2015. Under september och oktober har resenärer från Peking och Hangzhou landat i Köpenhamn för att sedan åka på rundresa i Sverige. Totalt handlar det om över 3000 gästnätter i Sverige, varav 20-25 % i Skåne. Tourism in Skåne deltog tillsammans med VisitSweden i gemensamma kampanjer för chartern i radio, tidningar, sociala medier samt via event. I paketresorna ingick stadsrundtur i Malmö, cykling på Ven, besök på Söderåsen nationalpark samt Sofiero slott och trädgård.

- Ven har tagit emot 300 kinesiska dagsbesökare under året, både via chartern och via paketresor hos kinesiska researrangörer som vi samarbetar med, säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne.

Antalet danska gästnätter har ökat i nästan alla skånska kommuner under 2015 och de större städerna Malmö, Helsingborg och Lund visar samtliga ökningar på 10% eller mer i antal danska gästnätter. Valutakursen är säkert en viktig faktor här, danskarna har inte haft så fördelaktig växelkurs sedan 2010.

Den största procentuella ökningen efter Danmark står Indien för med ca 9000 fler gästnätter än 2014. Merparten har besökt Lund, men även Malmö och Helsingborg har ökat.

- En trolig förklaring till den stora ökningen från Indien är indiska Tech Mahindras köp av Sony Mobiles testlabb i Lund, säger Pia Jönsson Rajgård.

Totalt har hotellkapaciteten ökat i Skåne tack vare flera nya stora hotell i Malmö och Helsingborg.

- Glädjande är att beläggningsgraden på skånska hotell ökar även om kapaciteten totalt sett har gått upp, vi har alltså fler hotellrum som dessutom är belagda fler nätter än tidigare år, säger Pia Jönsson Rajgård.

För mer information, kontakta:
Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne, 0768-870730