Skåne litegrann från ovan

På mässan Nordiska Trädgårdar den 24-27 mars 2011 kommer en magnifik skånsk äppeltavla att finnas till beskådan. Av drygt 3 ton äpplen (40 000 st) från Österlen skapar konstnären Emma Karp Lundström en liggande tavla, hela 64 kvadratmeter stor. Tavlan ”målas” med äpplen av Emma och tre medhjälpare under fyra dagar och någon gång på kvällen den 23 mars sätts förhoppningsvis de sista äpplena fast!

Motivet är en liggande karta över Skåne inklusive åsar, klippor och slätter. Tavlan kommer att förevisas med viss lutning och i anslutning till ”det södra partiet” byggs en ramp så att tavlan kan ses i sin helhet, ”litegrann från ovan”.

- Jag gör tavlan tillsammans med Tourism in Skåne och Äppelriket för att slå ett slag för den årliga Äppelmarknaden i Kivik i september, säger Emma Karp Lundström och tillägger att Skåne ju hur som helst är värt en resa året runt – inte minst under våren när växtligheten knakar och äppellundarna står i vitrosa blom.

Precis som när det gäller den stora äppeltavlan som Emma gör i Kivik varje höst, består installationen på Nordiska Trädgårdar av flera sorters äpplen. I huvudsak kommer dock äppeltavlan att ”målas” med det nya, fina, gulröda äpplet Frida som lanserades i butikerna i februari 2011.

- Äppelriket har rättigheterna till Frida i 25 år och tänk att släppa ett helt nytt, gott äpple i februari! myser Emma.

Den äppeltavla som Emma Karp Lundström gör till Äpplemarknaden i Kivik i september varje år är 108 kvadratmeter stor. Motivet på 2010 års tavla var författaren Fritiof Nilsson Piraten. 70.000 spikar höll upp 35.000 äpplen. 2011 års Äpplemarknad kommer att äga rum den 24-25 september. Den besöks av cirka 24 000 personer och arrangeras årligen sedan 1987. Se www.applemarknaden.se och www.emmas.se .

För mer information, vänligen kontakta:
Sara Brynskog, PR-ansvarig Tourism in Skåne, 040-675 34 96, sara.brynskog@skane.com

Tips på skånska trädgårdsevenemang och -utställningar 2011

Runt om i Skåne finns många trädgårdsutställningar, blomsterfestivaler och rundturer på trädgårdstema att botanisera bland. Här presenteras ett urval:

8-25 april Julrosfestival i Kivik
Växthus och plantskola fylls med 1000-tals blommande julrosor. Utställning med information om olika arter och sorter av julrosor. Ulriksdals Trädgård, Kivik.
www.julrosor.se

30 april-1 maj - Rabarberfest, Åbergsgarden,Ystad
 www.abergsgarden.nu

8-30 maj Tulpanfest på Österlen
Tema Tulpan i trädgården på Österlens museum och Tulpanfest i Haven Österlen i Gärsnäs. Njut av den stora mängden av tulpaner. En samling historiska tulpaner visas upp, med sorter som funnits i många hundra år! Sorter som du aldrig sett förut. Randiga; Fransiga; Mörka; Ljusa. Här växer även de högresta nutida sorterna. Härdiga, färgsprakande och åtråvärda.
www.simrishamn.se

27-29 maj - Malmö Garden Show – Nyhet!
Sista helgen i maj är det premiär för Malmö Garden Show. Ett arrangemang i Slotts-trädgården som ska inspirera och skapa intresse för allt som har att göra med trädgård. Det kommer att bjudas på utställningsträdgårdar, marknad, intressanta intervjuer och demo på scen, mat och café, balkongtävling, musik, barnaktiviteter och mycket mer. Det spelar ingen roll om du är nybörjare eller expert, gammal eller ung. Här finns något för alla!

3-5 juni, Trädgårdsrundan i nordvästra Skåne, trädgårdar i nordvästra Skåne
Trädgårdsägare öppnar och bjuder in till sina fantastiska täppor, några stora -  andra små. Såväl stora som små ytor kan bli till spännande oaser av grönskande rum.
www.tradgardsrundan.nu

2-8 juli - Österlens rosfest, Simrishamn
Rosfest i Simrishamn. Här firas rosen i ett stort antal evenemang runt om i Simrishamn och på Österlen.
www.osterlenrosor.se

22-24 Juli - Ängelholm Flower & Garden Show 2011 – Nyhet!
Ängelholm har gamla anor som blomsterstad bl.a. genom Rosfestivalen som arrangerades 1985 – 2006. Dessutom finns flera välkända plantskolor, handelsträdgårdar, blomsteraffärer och flera privata trädgårdar som gärna visar upp sina specialiteter samt en aktiv Parkförvaltning. Nu återupptas temat genom ett nytt arrangemang med blommor och odling som ingredienser. Något ur programmet:

* Se blomstersmyckade broar över Rönne å i Ängelholm
* Beundra planteringar med tema odling i staden
* Njut av en blomstersmyckad gågata - Storgatan
* Handla lokalproducerade varor och trädgårdsprodukter på torget den 23 juli.
* Besök privata trädgårdar och trädgårdsföretag
* Rösta på vackraste trädgårdsarrangemanget vid Vita Räck intill Rönne å

- Fotoutställning på Hantverksmuseet vid Tingstorget:  ”Växter i trädgård och natur” med FK Kamera som arrangör. På fredagen ställer FK Kameras medlemmar ut sina bilder och på lördag och söndag får allmänheten visa sina egna foton.

- Gunnel Carlson känd från ”Gröna Rum” och ”Gunnels Gröna” deltar den 23 juli. Kl. 12-13 svarar hon på trädgårdsfrågor på Stortorget och kl. 14-15 guidar hon vid Vita Räck bland de tio tävlande trädgårdsarrangemangen. Allmänheten röstar.
www.engelholm.com

19-21 augusti - Trädgårdsgillet i Landskrona
Marknad, underhållning, öppna privata trädgårdar, flytande trädgårdar i vallgraven kring Citadellet och mycket mer. www.landskronakultur.se

26-28 augusti – Den Stora Trädgårdsfesten, Sofiero, Helsingborg
Sofiero slottspark utanför Helsingborg vann förra året utmärkelsen Europas vackraste park. Det är alltså ingen överdrift att påstå att detta är ett självklart utflyktsmål för den trädgårdsintresserade. På plats i slottsparken hålls Den stora Trädgårdsfesten i slutet av augusti.

Gult är solens färg och i år också den tongivande färgen på årets upplaga av Den Stora Trädgårdsfesten. Inspirera dig av idéträdgårdar som Koi-trädgård av Mona Holmberg och Ulf Strindberg och ’Gardenhouse’ av Magnus Svensson. Se ovanliga växter från Peter Linder och ’Borealis’, växthus från Vansta Trädgård. På den kungliga gräsmattan blir det gräskonst och krocketturnering. Det utlovas dessutom närodlade smakupplevelser, trädgårdsrådgivning, floristtävlingar för proffs och allmänhet.
www.sofiero.se

4 september - Höstträdgårdsmässan i Ängelholms Hembygdspark
Nordvästra Skånes trädgårdsförening arrangerar trädgårdsmässa.
www.kratta.nu