Skånska äppelgäss flyger på Rosendals Trädgård

Skånska äppelgäss flyger på Rosendals Trädgård

Pressmeddelande från Tourism in Skåne den 9 november 2010.
Bilderna som bifogas är fria att publicera. Foto: © Lena Birgersson

På Rosendals Trägård i Stockholm finns nu en magnifik skånsk äppeltavla till allmän beskådan.  Av drygt 2 500 äpplen från Österlen har konstnären Emma Karp Lundström skapat en tavla, hela 20 kvadratmeter stor och på tisdagen sattes de sista äpplena fast. Motivet är flygande vildgäss mot en bakgrund av ett böljandeskånskt landskap i ett dis av novembersol. Tavlan finns inomhus i Stora växthuset på Rosendal och kan beses minst ett par veckor framöver.
-Jag gör tavlan tillsammans med Tourism in Skåne och Kiviks Musteri för att visa att Skåne är värt en resa året runt. Inte minst nu i Mårtengås-tider, säger Emma Karp Lundström. Och kan man inte åka till Skåne i höst, kan man alltid planera en resa till våren eller sommaren.

Precis som när det gäller den stora äppeltavlan som Emma gör i Kivik i september varje år, består tavlan av flera sorters äpplen. Till det här motivet har Emma använt sju olika sorter.
- Ingrid-Marie är den äppelsort som jag  11741tycker bäst om ”att måla med”. Den skiftar i många olika färger och är mycket användbar, säger Emma Karp Lundström. Namnen på de övriga äppelsorterna i Emmas skånska hösttavla är Cox Orange, Aroma, Signe Tillisch, Santana, Gloster och Kim. Äppeltavlan finns i Stora växthuset på Rosendal åtminstone till och med den 21 november. Hållbarheten beror på vädret, är det svalt håller den längre.

Den äppeltavla som Emma Karp Lundström gör till Äppelmarknaden i Kivik i september varje år är 108 kvadratmeter stor och består av nästan 40 000 äpplen. Motivet på 2010 års tavla var författaren Fritiof Nilsson Piraten.

mvh

Lena Birgersson, pressansvarig, mobil 0768- 87 17 14, www.skane.com
För öppettider, se Rosendals hemsida  www.rosendalstradgard.se

Tourism in Skåne AB är Skånes marknadsföringsbolag för att främja turismen i regionen. Bolaget har som främsta uppdrag att öka antalet besökare i Skåne och att utveckla regionen som turistmål. www.skane.com