Kulturella och kulinariska äventyr i trakterna kring Kalmar och Öland!

Tips på äventyr som passar året runt.

Vandra i Vasakungarnas fotspår!

Följ med på en spännande stadsvandring genom historiens Kalmar.

Ni vandrar tillsammans med en kunnig och engagerad guide som berättar om Kalmars långa och dramatiska historia och tar er med till unika miljöer. Hela stadsvandringen tar drygt en timme. Till varje vandring finns en specialkomponerad meny som tillval.

Stadsvandringarna finns med olika teman:
Det nya Kalmar – Den nya staden. Gör sällskap med rådman Caspar Hoppenstedt på en promenad genom 1600-talets Kalmar under stormaktstiden då hela staden flyttades. En kulturhistorisk vandring i Barockens Kalmar med spännande berättelser om sirliga stenhus, kungar, skeppsredare och landshövdingens skoningslösa kamp mot lönnkrogarna.
Bland storkapitalister, tändstickskungar och alldeles vanligt folk. Följ med till din mormorsmors Kalmar! En fängslande sekelskiftesvandring på punschverandornas tid med berättelser om Jeanssondynastins fängslande historia, tändstickskungen Ivar Kreuger och många andra. Upplev stadens industrialisering med järnvägen, Kalmarsundsfärjorna och ångkvarnen.

Farliga rackare och elaka spöken – En mörkervandring. En skrämmande tur genom sägnerans och skräckens Kalmar. Lyssna till spöklika berättelser ur Kalmars mörka historia, smaka på Skägg-Eriks hemliga ryck och följ med på en kuslig vandring genom mörka gränder och bastioner.

Äventyr

Utmana dina kollegor på ett spännande äventyr i Kalmar!

Följ med på en fängslande fotosafari i Kalmar city. Ni får foton som visar vägen till intressanta platser i historiska områden på Kvarnholmen i centrala Kalmar. Tävlingen går ut på att hitta motivet på bilderna och fota hela laget på plats. Hela fotosafarin tar drygt en timme. Priser till vinnande lag.

Gör nästa Kick Off till en ovanlig men garanterat uppskattad upplevelse för dig och dina kollegor.

Välj ett av våra äventyr eller kombinera och önska själv. Aktiviteten blir det givna samtalsämnet på jobbet en lång tid framöver.

Vi skräddarsyr arrangemang utifrån dina önskemål. Olika tillfällen kräver olika upplägg. Känn dig fri att komma med önskemål och förslag på vad du vill ska ingå i din upplevels.

Vi har ett stort kontaktnät och mångårig lång erfarenhet av både natur, kultur, mat och logi.

Vänliga hälsningar Karin Westbergh, Westbergh Upplevelser AB, www.visitkalmaroland.com

• tändstickskungar och alldeles vanligt folk
  • bland storkapitalister
  • vandra i vasakungarnas fotspår