"Lights Out Fest" i Linköping

"Lights Out Fest" i Linköping

I samarbete med Gaphals och Studiefrämjandet arrangerar Arenabolaget ett helt nytt koncept, Lights Out Fest, en helkväll för alla metalfans.

Den femtonde november, när snålblåsten ligger på, och kylan är oumbärlig, mörknar Linköping ytterligare till tonerna av The Black Dahlia Murder, The Kristet Utseende och Skitarg. I hjärtat av den mörka Östgötaslätten ligger mytomspunna Linköping, den hårda musikens mecka, en plats där många starka namn inom hårdrock, hardcore, metal och punk har sina rötter. Det har blivit hög tid att förvalta denna mörka historia varför tiden är kommen för Lights Out Fest att se dagens ljus.

- Vi är mycket förväntansfulla och ser fram emot att få presentera Lights Out Fest, en helkväll som ska gå i musikens tecken och där vi tar ett helhetsgrepp kring arrangemanget för att maximera upplevelsen, säger Emma Högström, projektledare på Arenabolaget.

Lights Out Fest är hyllningen till, och dyrkan av, mörkret. Med jämrets klagan skola folket resa hit från slättlandskapets alla hörn, från Rödgavels grotta och Skedevi, från Nisses Håla och Örtomta Kyrkogård. Allt för att i vredens namn hänge sig till lättja och vällust, att för en kväll dränka sina sorger och frossa i metal, mörker och svårmod.

-  Vi vill att våra evenemang ska bli en helhetsupplevelse för besökaren och har som ambition att detta ska bli ett årligen återkommande arrangemang, avslutar Emma Högström

Lights Out Fest

Lördag 15 november, Konsert & Kongress Linköping