MOTHER AFRICA

MOTHER AFRICA

36 fantastiska musiker, dansare och akrobater från olika länder i Afrika utgör tillsammans Mother Africa-familjen som för 5:e året i rad turnerar i Europa. De har tränat och förberett sin show på African Acrobatic Academy i Dar es-Salaam, Tanzania för att kunna presentera ett kreativt fyrverkeri av cirkuskonster och känslor. Över en miljon upprymda åskådare har hittills upplevt föreställningen - och nu kommer gruppen äntligen till Sverige. Showen blir en resa till Afrikas mångfald av medryckande rytmer, olika dräkter och hisnande akrobatik.

Mother Africa vill bidra med mer än att underhålla och visa kontinentens artistiska uttryck – 10kr per såld biljett går oavkortat till SOS Barnbyar.

Bland Mother Africas artister finns flera livsöden som kantats av svåra förhållanden och hinder som övervunnits genom gruppens bildande och framgång. Bland andra Lazarus Gitu, som i sitt artisteri går under namnet "Snake Man". Han levde under sex år som gatubarn i Mombasa, Kenya där han såg akrobater som uppträdde på gatan, tänkte "det där kan jag göra bättre" och började att träna på egen hand. Gruppens Zimbabwefödde producent Winston Ruddle upptäckte honom när han senare reste runt Afrika och letade artister till sin produktion. Ruddle blev tipsad om Gitu, vars talang inte liknade någonting han tidigare upplevt. Han bjöd in Gitu att under tre år träna med de andra artisterna på sin akrobatikskola i Tanzania, som genom åren blivit en språngbräda för att utveckla artistskap och en möjlighet att komma ut ur fattigdom. Lazarus Gitu är känd för sin extremt flexibla kropp och vighet. Hans nummer utmanar alla antaganden vi har om kroppens begränsningar. I samband med Mother Africas förberedelser att ta showen till Broadway gjorde CNN en artikel om honom: http://edition.cnn.com/2013/09/18/world/africa/meet-street-kid-snake-man/

Läs mer om Mother Africa här: http://www.mother-africa-circus.com/