Estraden blir först ut på stora scenen i Trädgårdsföreningen under SM-festen. De uppträder på torsdagkvällen 30 juni.

Folkfest i Trädgårdsföreningen under SM-veckan

När SM-veckan kommer till Linköping 28 juni-3 juli bjuds det på riktig folkfest för Linköpingsbor och besökare. Vid sidan om kampen om medaljerna i 32 idrotter arrangerar Linköpings kommun dessutom TimeOut SM-festen i Trädgårdsföreningen. Nu presenteras innehållet i programmet.

Under SM-veckan kommer idrottsfesten att märkas över hela Linköping och pulsen kommer att vara särskilt hög i innerstan, där svenska mästerskap i runt 25 av de 32 kommer att avgöras. Förutom rafflande tävlingar kommer veckan att kryddas med aktiviteter för hela familjen i Trädgårdsföreningen torsdag-lördag 30 juni-2 juli. Under eftermiddagarna fylls scenen och hela parken med ett digert program med alltifrån barnaktiviteter, allsång, gympa, cirkus, teater, dansuppvisningar, konserter och mycket annat.

En av de större programpunkterna är Barnens SM-vecka som arrangeras av RF-SISU Östergötland, Stångåstaden och ett 15-tal idrottsföreningar, med syftet att inspirera barn till rörelse och att prova nya idrotter. Barnen får också sitt eget Grand Prix under ledning av CK Hymer, med start och mål på Stora torget. Det kommer också att bjudas på andra tillfällen till rörelse – exempelvis anordnar Friskis & Svettis allt ifrån familjegympa och seniorpass till enkeljympa för personer med funktionsvariation.

-Ett av fokusområdena under SM-veckan är ”Aktiv hela livet” och många av aktiviteterna under TimeOut handlar därför om att inspirera till rörelse, oavsett om du är ung eller gammal. Att kunna bjuda Linköpingsborna på en skön mix av idrott och kultur just i Linköpings egen oas Trädgårdsföreningen känns extra roligt, säger Karin Olanders, kultur- och fritidsdirektör på Linköpings kommun.

På kulturfronten blir det exempelvis dansuppvisningar av Kulturskolan, Silent Disco, allsång, maskotrace med populära lokala figurer, “Kultur-SM” med några av Linköpings museer, cirkusskola, samt läshörna och teater med Linköpings stadsbibliotek. Flera inslag går också i hållbarhetens tecken – passa på att byt fritidsutrustning hos Stångåstaden, panta direkt i Pantameras pantobil eller träffa Östgötatrafiken och ställ dina frågor om kollektivtrafik.

Estraden först ut
Varje kväll klockan 19-21 under SM-festen blir det scenuppträdanden av populära artister på stora scenen i Trädgårdsföreningen. Det står nu klart att populära Estraden blir första akt ut på torsdagskvällen 30 juni. De presenteras av arrangörerna bakom Bonfire Festival som går av stapeln i Linköping senare i höst. Akter för fredag och lördag kommer att släppas inom kort.

-Vi har strävat efter att få till en bra mix i programmet och det kommer att bli ett härligt ”häng” i Trädgårdsföreningen under TimeOut SM-festen. Det blir ett perfekt komplement till all idrott som kommer att fylla stan under vecka 26. Vi hoppas att alla Linköpingsbor tar sig ut för att uppleva folkfesten, säger Anders Thorén på Visit Linköping & Co, projektledare för SM-veckan i Linköping.

För mer information, kontakta:

Anders Thorén, projektledare SM-veckan, anders.thoren@visitlinkoping.se, 070-811 50 81

Om SM-veckan

28 juni-3 juli avgörs SM-veckan i Linköping och runt 4 000 idrottare tävlar om SM-titlar i 32 idrotter. SM-veckan är ett av Sveriges största, årligen återkommande, idrottsevenemang arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och aktuell värdstad. Sveriges Television är sändande bolag.

Om Estraden

Estraden består av tre egensinnande låtskrivare, producenter och artister; Carl Silvergran, Felix Flygare Floderer och Louise Lennartsson som alla växte ihop till estraden i olika studios runt om i Sverige. Deras musik kännetecknas av ett starkt ID med tydliga hookar där modern pop möter jordnära skörhet. 2018 släpptes första singeln Mer För Varandra tillsammans med Norlie & KKV och därefter har estraden levererat hit efter hit tillsammans med bland annat Jireel, Molly Sandén och Victor Leksell.Estradens framgångar har belönats med nomineringarna ”Årets Grupp” på P3-Guldgalan samt ”Årets Genombrott” på Musikförläggarnas pris. Under 2019 turnerade estraden land och rike runt med stopp på bland annat Gröna Lunds stora scen och har även varit förband åt både Veronica Maggio och Miriam Bryant.