Lisa Nilsson och Mattias Torell bjuder på en "intim afton med sväng" på TimeOut SM-festen under SM-veckan.

Lisa Nilsson och Uno Svenningsson till TimeOut SM-festen

Den 30 juni – 2 juli är det dags för TimeOut SM-festen i samband med SM-veckan i Linköping. Idag kan vi med glädje presentera fler artister. Lisa Nilsson och Uno Svenningsson bjuder på varsin konsert på scenen i Trädgårdsföreningen 1 juli.

Sedan tidigare är det klart att Estraden inleder TimeOut SM-festen på torsdag 30 juni. Nu kan vi även berätta att fredagskvällen 1 juli bjuder på två etablerade svenska artister. Lisa Nilsson inleder kvällen tillsammans med gitarristen Mattias Torell i en ”intim afton med sväng” och kvällen avslutas med rutinerade Uno Svenningsson.

-Vi har försökt få till en bra mix av artister på TimeOut SM-festen som helhet, och det är mycket roligt att på fredagkvällen få presentera två så rutinerade artister som Lisa Nilsson och Uno Svenningsson. Nästa vecka gör vi nya artistsläpp som antagligen attraherar en lite yngre målgrupp, säger Anders Thorén, projektledare SM-veckan på Visit Linköping.

Lisa Nilsson och Mattias Torell uppträder kl. 19.00 och följs av Uno Svenningsson 20.30.

Om artisterna

Lisa Nilsson - en intim afton med sväng.

Sångerskan Lisa Nilsson och gitarristen Mattias Torell bjuder på en intim afton med sväng! Efter mer än 30 år som artist har Lisa Nilsson en gedigen repertoar att ösa ur.

Dagsformen sätter agendan när låtlistan ska väljas och ingen kväll är den andra lik. Det landar i en blandning av hits genom tiderna, personliga favoriter ur den svenska eller brasilianska visskatten, och en och annan smäktande evergreen, varvat med Lisas numera berömda mellansnack och monologer.

Både Lisa och Mattias har en tidlös bredd och delar kärleken till soulmusik, brasilianska rytmer, och jazzen. Duon har skrivit flera av Lisas låtar ihop, berättandet och spelglädjen står alltid i centrum när de framträder tillsammans. Duon har spelat in skivor och turnérat ihop i ett otal sammanhang med Lisas band, och olika storband och orkestrar sedan 1992.

Uno Svenningsson

Uno Svenningsson har varit artist i mer än halva sitt liv. Det var tillsammans med bandet Freda’ som Unos resa började – efter bara tre-fyra gig prydde de plötsligt helsidor i Sveriges största tidningar. Uno Svenningssons första soloalbum, passande nog benämnt ”Uno”, släpptes 1994 och innehöll bland annat mega-hiten ”Under ytan” samt ”Tro på varann” – en duett med Eva Dahlgren. 1996, två år senare, släpptes uppföljaren ”…due!” som direkt letade sig upp på albumlistans förstaplacering i Sverige samma år.

Sedan dess har Uno släppt 8 studioalbum som soloartist. Efter skivan ”7” var det tyst i ett par år, men i början av 2018 släpptes ”Andras sånger” strax efter hans bejublade medverkan i TV-programmet ”Så mycket bättre” under hösten dessförinnan. Sommaren 2019 fyllde Uno 60 år samt var ute på en turné och firade dessutom 25 år som soloartist genom att bjuda på tre exklusiva jubileumskonserter i Stockholm, Göteborg och Hamburgsund. Under oktober månad 2019 tog han över scenen på Strandvägen 1 och gjorde ett 20-tal unika spelningar tillsammans med musikanterna Stefan Olsson och David Lindvall.

Om TimeOut SM-festen

När SM-veckan kommer till Linköping 28 juni-3 juli bjuds det på riktig folkfest för Linköpingsbor och besökare. Vid sidan om kampen om medaljerna i över 30 idrotter arrangerar Linköpings kommun dessutom TimeOut SM-festen i Trädgårdsföreningen under tre dagar 30 juni-2 juli.  Under eftermiddagarna fylls scenen och hela parken med ett digert program med alltifrån barnaktiviteter, allsång, gympa, cirkus, teater, dansuppvisningar och mycket annat. På kvällarna blir det konserter med populära artister. TimeOut SM-festen har fri entré.