Friluftsmuseet Gamla Linköping blir konsertarena

Friluftsmuseet Gamla Linköping blir konsertarena

I slutet av augusti kommer Visit Linköping & Co i samarbete med City to City att arrangera tre konsertkvällar på Folkparksteatern i Friluftsmuseet Gamla Linköping. På scen står Nationalteaterns Rockorkester, Stiftelsen och Säkert!. Biljetter släpps idag, torsdag 29 mars.

Parkteatern i Folkets Park flyttades till friluftsmuseet 2015. I år blir Folkparksteatern spelplats för svensk livemusik och under tre sensommarkvällar arrangeras konserter i denna historiska och unika miljö.

-Som Linköpings besöksnäringsbolag är det här ett led i vårt arbete med att göra Linköping till en ännu mer attraktiv sommarstad. Att arrangera konserter på ett av regionens största besöksmål känns riktigt inspirerande. Det blir en perfekt inledning och avslutning på Stadsfesten, säger Anders Thorén, eventproduktionschef på Visit Linköping & Co.

-Det är fantastiskt roligt att kunna bjuda på svensk samtida musik i vår fina folkparksmiljö. Jag hoppas många Linköpingsbor tar tillfället i akt att återuppleva känslan av folkpark, säger Tina Karlsson, chef för Friluftsmuseet Gamla Linköping.

Biljetter släpps idag 29 mars kl 10.00 via www.visitlinkoping.se

Spelschema:

18 augusti, Nationalteaterns rockorkester: Efter två utsålda turnéer 2014 var succéorkestern ganska nöjd med turnerandet och drog sig tillbaka. Men, fyra år av fansens massiva efterfrågan om comeback, och inte minst 40-årsjubileet detta år, har gjort dem redo, mer laddade än någonsin. Efter en i princip utsåld konserthusturné under våren ger sig bandet ut på en sommarturné.

19 augusti, Stiftelsen: Robert Petterssons och Micke Erikssons projekt Stiftelsen har kammat hem en grammis, sålt Platina och satt publikrekord på Dalhalla. I år tar Sverigefavoriterna nya tag och den pågående vårturnén fick snabbt en rad utsålda datum. I juli börjar den två månader långa sommarturnén.

30 augusti, Säkert!: Senaste gången Säkert! med Annika Norlin i spetsen var ute på turné var i oktober 2011. I sommar är det dags igen. Senaste skivan heter Däggdjur och släpptes 3 februari. Så här säger Annika själv om turnén: ”Det är en lite särskild skiva, avskalad, avväpnad och tärd, och det blir till stora delar en avskalad turné, därför kommer spelningarna hållas på teatrar. Inspirationen är t ex Nirvana Unplugged.”

Anders Thorén, eventproduktionschef, Visit Linköping & Co
anders.thoren@visitlinkoping.se, 0708-115081