I kampanjen 48 timmar hos grannen marknadsförs bland annat upplevelser längs Kinda kanal i samband med kanalens 150-årsjubileum. Foto: Visit Linköping

God grannsämja lockar besökare

Många höjde nog på ögonbrynen när fem grannstäder som normalt sett upplevs som konkurrenter plötsligt marknadsförde varandra under förra sommaren. Men goda grannar blev en succé och när vi nu står inför ännu en svemestersommar, tas tråden upp igen i kampanjen 48 timmar hos grannen.

Förra årets kampanj, ”24 timmar hos grannen”, byggde på att fem städer använde sina egna kanaler till att tipsa om attraktioner i grannstäderna. Huvudfokus låg på sociala media och varje stad satte upp särskilda webbsidor om de andra städerna.

- Vi var jättenöjda med fjolåret och ser fram emot att samverka även i år, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun.

De fem städer som marknadsför varandra i år är Linköping Norrköping. Karlstad, Örebro och Västerås. Den ovanliga idén väckte uppmärksamhet på många håll i fjol. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership konceptet ”24 timmar hos grannen” som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin. När städerna nu tar upp tråden har konceptet utvidgats. Den här gången är det 48 timmar hos grannen som gäller. Och konceptet har utvecklat på fler sätt.

- Många hotell rapporterade om att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren. Med tanke på hur bra spridning vi fick, både hoppas och tror vi att det var många som tog vår uppmaning om att tillbringa ett dygn hos grannen på orden, berättar Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

- I år har vi med oss hotellen på ett helt annat sätt än förra gången. Då handlade det mer om att tipsa om platsen. Den här gången har flera hotell tagit fram olika erbjudanden för att göra en tvådagarstur till grannstäderna ännu mer attraktiv, säger Christina Leinonen.

Kampanjen drar igång i midsommarveckan och pågår hela sommaren, och planer finns redan för en fortsättning. 2020 fick planerna på en höstkampanj strykas, då pandemins andra våg slog till. Förhoppningen är att läget hösten 2021 ska vara betydligt mer gynnsamt.

-Intresset för att resa i Sverige har fått en ordentlig skjuts sedan förra året. Mycket tyder på att det kommer att vara stort även när pandemin är över. Mot bakgrund av det finns goda förutsättningar för ett fortsatt samarbete med våra grannar, avslutar Jörgen Nilsson.

Kontakt:

Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring Visit Linköping & Co, 013-190 00 71

Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring Norrköpings kommun, 011-155056