Höstkryssning på Stångån/Kinda kanal är en av de sju weekendupplevelser i Linköping som lyfts fram av de andra städerna i kampanjen 24 timmar hos grannen. Foto: Visit Linköping

Sommarsuccé för goda grannar - unik kampanj får uppföljare

God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål blev responsen överväldigande. Styrkta av framgången fortsätter Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro samarbetet med en gemensam höstkampanj.

Kampanjen ”24 timmar hos grannen” byggde på att de fem städerna använde sina egna kanaler till att tipsa om attraktioner i grannstäderna. Huvudfokus låg på sociala media och varje stad satte upp särskilda webbsidor om övriga städer.

Det ovanliga draget uppskattades hos publiken. Intresset var minst sagt stort och som ett av många exempel var webbsidan om Västerås den tredje mest besökta på Örebros webbplats under kampanjperioden. På många andra håll såg det likadant ut, totalt genererade kampanjen 56 000 sidvisningar. Den totala räckvidden för inläggen i sociala medier uppgick till nära 1,5 miljoner medan engagemanget i form av länkklick, reaktioner, kommentarer och delningar var över 40 000.

Succén gör att kampanjen nu får en uppföljare. Det framgångsrika konceptet upprepas, men nu med inriktning mot höstweekends. Kampanjen kommer att genomföras i två perioder under oktober och november och varje stad tipsar om sju attraktioner hos grannarna. Som tidigare kommer sociala medier att vara den huvudsakliga kanalen.

- Vi har fått mycket positiva reaktioner av näringslivet i Norrköping, som tycker att det var en modig och kreativ kampanj, berättar Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun.

-Vi är övertygade om att samarbete är mycket bättre än konkurrens och arbetar därför vidare med konceptet. På det här sättet kan vi erbjuda våra följare ännu fler weekendupplevelser i fler städer i Sverige, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring & affärsutvecklare på Visit Linköping & Co.

Bakom kampanjen står turistorganisationerna i respektive kommun; Karlstads kommun, Visit Linköping, Norrköpings kommun, Visit Västerås och Örebrokompaniet.

För ytterligare information:

Christina Leinonen, Norrköpings kommun, tel. 011-15 50 56, christina.leionen@norrkoping.se

Jörgen Nilsson, Visit Linköping & Co, 013-190 00 71, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se