Linda Pira och Little Jinder kommer till Linköpings Stadsfest

Linda Pira och Little Jinder kommer till Linköpings Stadsfest

Vi kan nu presentera ytterligare två artister till Linköpings Stadsfest. Linda Pira och Little Jinder spelar på Borggården fredag 25 augusti. Sedan tidigare är det klart att Östgöta Blåsarsymfoniker tillsammans med Peter Asplund spelar på Borggården samma kväll.

Little Jinder har under sin korta men intensiva karriär belönats med både grammis och P3 guld för sin självutlämnande och ärliga musik. Det senast året har Little Jinder deltagit i Så mycket bättre, varit programledare för Musikhjälpen och dessutom släppt ny musik. Nu avslutar hon sin sommarturné på Linköpings Stadsfest.

Linda Pira är en av Sveriges just nu hetaste hiphopartister. Med nerv, finess och identitet i låtar som "Shu katt", "Knäpper mina fingrar" och "Matriarken" har hon tagit en självklar plats på hiphophimlen. Tidigare i år gästade Linda Pira Melodifestivalens Andra Chansen här i Linköping, och har i sommar bland annat uppträtt på Sommarkrysset.

- Det kommer bli en fantastisk kväll på fredagen med spännande kontraster där vi blandar Östgöta Blåsarsymfonikernas och Peter Asplunds Sinatrajazz med Piras och Jinders moderna toner. Vi hoppas på en härlig sensommarkväll i den trevliga miljön runt slottet, säger projektledare Claes Lauritsen.

Sedan tidigare är flera nyheter presenterade för året. Bland annat flyttar Idrottens dag in till Trädgårdsföreningen där även PRO arrangerar en heldag med aktiviteter. Ett nytt koncept med nya växande artister spelar på onsdagen på Stora Torget, Farbror Melins Torg blir spelplats för jazz och blues två kvällar och vi testar en Talangjakt med delfinaler under vecka 33 och finalen på Stora Torget under Linköpings Stadsfest.

- Nu ser vi fram emot en innehållsrik festvecka med sol och många glada besökare. Det är fantastiskt att så många aktörer bidrar på olika sätt och tillsammans skapar årets höjdpunkt för hela Linköping, säger Claes Lauritsen.

Mer om Linköpings Stadsfest
Linköpings Stadsfest är Linköpings största evenemang som årligen drar mellan 250 000-300 000 besökare till staden. Festen inleds med ett fartfyllt cykellopp genom city tisdag 22 augusti.

Under veckan fylls staden som vanligt av många aktiviteter och händelser för barn, ungdomar och vuxna. Det bjuds på uppvisningar, matmarknad, eventby, idrottsevenemang, musik, dans, prova-på aktiviteter samt mycket, mycket mer.

Mer information om Linköpings Stadsfest 2017 presenteras kontinuerligt på linkopingsstadsfest.se och facebooksidan ”facebook.com/linkopingsstadsfest”. Programmet finns även i appen Linköpings Stadsfest och går att ladda ner i App Store och Google Play.