Tips på hur din butik blir mer tillgänglig för turister

Att besökarnas betydelse för handeln ökar råder det ingen tvekan om. En tredjedel av besökarnas reskassa läggs i handeln och utländska besökare spenderar närmare hälften av sin reskassa på shopping. Som handlare är du alltså i allra högsta grad berörd av och en del av besöksnäringen.

Antalet gästnätter i Luleå ökade med 15 % förra året och besökarna spenderade 598 miljoner kronor i handeln utöver vad Luleåborna själva spenderade. Besöksnäringen har antagit den nationella strategin om att fördubbla omsättningen till 2020 och i Luleå paketerar företagen i näringen allt fler upplevelser som lockar målgruppen den Globala resenären samtidigt som nya företag etablerar sig och utvecklar nya innovativa reseanledningar.

Konkreta tips att tillämpa idag
Vad kan du som handlare göra för att närma dig den här växande kundgruppen? Ett sätt är att se över ditt utbud och öka samarbetet med övriga aktörer i besöksnäringen. Äventyrsbutiken Hägglunds samarbete med upplevelseföretaget Explore Luleå är ett exempel på hur det kan se ut. Nyöppnade cykel- och yogabutiken Ouroboros ett annat.

Vi frågade Elisabet Elmsäter Vegsö, ansvarig för stads- och platsutveckling på branschorganisationen Svensk Handel om några konkreta tips på vad du som handlare kan göra redan idag för att bli mer tillgänglig för besökarna. Se vår handelsutvecklare Birgit Öhlund berätta och reflektera i videon nedan.

Elisabets fem snabba

1. Informera och utbilda din personal och vikten av denna växande kundgrupp så att alla som möter kund ser möjligheterna och vågar ta kontakt och sälja till människor som pratar andra språk.
  2. Trottoarpratare coh skyltning på relevant språkl under högsäsong eller evenemang så att turisterna känner sig välkomna och går in i butikerna.
  3. Fönsterskyltning eller skyltning i butik med lokala produkter.
  4. Under turistsäsong lyfta fram de produkter som man vet är efterfrågade av denna kundgrupp.
  5. En enkel listning vid kassan över Luleås viktigaste sevärdheter.

Luleås största utländska besökargrupper

Tyskland
Storbritannien

Hör av dig till oss på Visit Luleå så berättar vi mer om besökarna i Luleå för dig och din personal.