Gästnätter: Stockholms besöksnäring nådde årsbästa i juni

Antalet övernattningar i Stockholm fortsatte att öka under juni månad. I Stockholms län registrerades drygt 1,2 miljoner gästnätter på kommersiella boendeanläggningar, vilket var en ökning med 6 procent jämfört med samma månad 2014. Därmed är juni hitintills den månad då Stockholm har haft flest antal övernattningar i år, enligt statistik från SCB/Tillväxtverket.

Under juni månad ökade de internationella övernattningarna med 11 procent i Stockholms län, jämfört med samma period 2014. De nationella övernattningarna ökade med 3 procent. De utländska besökarna kom främst från Tyskland, och den absolut största andelen av gästnätterna stod svenskarna själva för. I juni uppgick de inhemska gästnätterna i huvudstaden till drygt 723 000 vilket motsvarar 60 procent av det totala antalet övernattningar som gjordes under månaden.