32 år efter sista skivan: ABBA är fortfarande en del av Sverigebilden

När det i utländska bloggar och internetforum idag talas om Sverige är mat, litteratur, musik, film och mode några av de absoluta styrkorna. Men några positiva svenska ikoner står sig år efter år och ABBAs musik är i många länder en konstant del av varumärket Sverige. Det märks i VisitSwedens globala analyser av Sverigebilden hos potentiella resenärer till Sverige. Sett till googlesökningar är intresset störst i Frankrike.

-  ABBA är ett av få fenomen som är en ikon för varumärket Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. I våra analyser finns ABBA med som en av de utländska resenärernas spontana associationer till Sverige. Att använda berättelser om mat, musik, litteratur, film, design och mode är ett framgångsrecept för att marknadsföra Sverige och öka antalet resenärer.

VisitSweden har av staten och svensk besöksnäring i uppdrag att marknadsföra Sverige internationellt. Marknadsföringen riktas till en utvald grupp resenärer som är högutbildade, har relativt hög inkomst och är resvana. Bland dessa resenärer finns många både äldre och yngre som känner till ABBA och förknippar dem starkt med Sverige.

I en analys av VisitSwedens målgrupp har potentiella besökare helt fritt fått ange vad de associerar med Sverige. Efter vida begrepp som bland annat natur, Stockholm, mat och kungligheter listar målgruppen ABBA före midnattssol, Volvo och Astrid Lindgren. ABBA är också den starkaste musikrelaterade associationen till Sverige. Även i en scanning av vad som skrivs i europeiska bloggar och av googlesökningar på Sverigerelaterade begrepp har ABBA än idag en framträdande plats. I Frankrike är ABBA det femte vanligaste sökordet på kända svenskar och i Italien, Ryssland och Nederländerna är ABBA med på topp tio-listan av kända svenskar.

Inför öppningen av ABBA the Museum på Djurgården i Stockholm har VisitSweden arrangerat en internationell PR-turné på uppdrag av museet. Bland annat var Björn Ulvaeus huvudperson på VisitSwedens pressträff för utvalda tyska journalister från stora tyska tidningar, tv och radio på resemässan ITB i Berlin i mars. Det resulterade bland annat i att de tyska tv-kanalerna RTL och ARD gjorde nyhetsreportage och att radiokanalen NDR sände två hela temadagar om Sverige, med fokus på Stockholm och Malmö. Idag tisdag sänder amerikanska tv-kanalen NBC ett inslag om museet och New York Times skriver om ABBA i sin nätupplaga. VisitSweden har också ordnat intervjuer med Björn Ulvaeus för stora brittiska medier som the Observer och radiokanalen BBC Outlook samt finska tv-kanalerna MTV3 och YLE. I Moskva ordnade VisitSweden en presskonferens med Björn Ulvaeus som lockade över hundra ryska medier. Flera pressbesök till museet genomförs nu genom VisitSweden, till exempel franska tv-kanalen France2, tidningen Vanity Fair från Italien samt en holländsk nyhetsbyrå och den nederländska dagstidningen de Volkskrant.

I Storbritannien har VisitSweden också haft en marknadsföringskampanj tillsammans med British Airways för att öka resandet till Stockholm, där priset i en tävling var att få fylla ett helt plan med vänner och släktingar. Planet landar i Stockholm lagom till ABBA the Museum öppnat och entré till museet ingår i vinsten.

-  Runt om i världen uppmärksammas nu ABBA the Museum och på VisitSwedens kontor i 12 länder får vi många frågor från internationella journalister i samband med att museet öppnar. Vi jobbar hela tiden med aktuella ämnen som skapar nyfikenhet för Sverige, inte minst inom de kreativa näringarna, och intresset för ABBA är något som vi kan återkomma till gång på gång. Att återuppleva ABBAs musik på hemmaplan är ytterligare en reseanledning till Sverige, fortsätter Thomas Brühl.

För mer information om VisitSweden |www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta
Ulrika Hallesius, tel 0704-20 09 00, ulrika.hallesius@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 070-525 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com