Europaprojekt lyfter kulturen i norr

VisitSweden och Kulturhuvudstadsbolaget tecknade under våren ett samarbetsavtal för en Europaturné med syfte att marknadsföra Umeå2014. Nu står det även klart att ICEHOTEL blir delaktiga i projektet.

Tidigare i år skrev VisitSweden ett samarbetsavtal med Kulturhuvudstadsbolaget för en event-turné där man planerar att skapa uppmärksamhet kring Umeå2014. Platser som Barcelona och London kommer få ta del av ”nordliga rum” med kulturella inslag, snö och is samt en samisk dimension. Sammanlagt blir det nedslag i åtta europiska städer; allt för att sätta Sveriges nordliga region på kartan.

- Det här är en del av den nationbranding-strategi VisitSweden jobbar med. Genom kreativa pop-up events och strategiska samarbeten skapar vi långsiktiga PR-effekter. Den här typen av aktiviteter genererar uppmärksamhet och stärker bilden kring norra Sveriges utbud samt Umeå som kulturhuvudstad, säger Thomas Brühl, VD på VisitSweden

Förra veckan blev det klart att VisitSweden, Kulturhuvustadsbolaget och ICEHOTEL tecknar ett ”letter of intent” för ett samarbete kring turnén.

- Jag ser detta som ett uttryck för att hela nordliga regionen vill vara med och lyfta Umeå2014 i Europa. Genom att ta fram det bästa vi har i hela norra Sverige kan vi lyfta besöksnäringen, attrahera studenter och investerare när alla parter samarbetar, säger Sven-Olov Edvinsson i Kulturhuvudbolagets styrelse.

Även ICEHOTEL ställer sig positiva och tror att projektet kommer öka kunskapen om den nordliga regionen internationellt.

- Genom detta projekt får vi tillsammans med Umeå2014 och VisitSweden möjligheten att gemensamt skapa en upplevelse där vi kan låta människor inspireras av konst och uppleveser skapad av naturis från Torne älv. Vår förhoppning är att kunna stärka den nordliga dimensionen i ett europeiskt perspektiv, och ser det som en unik möjlighet för besöksnäringen i regionen, tillägger Petra Lindh, projektledare på ICEHOTEL

Umeå är tillsammans med Riga Europas kulturhuvudstad 2014. Syftet är att belysa det gemensamma kulturarvet och väcka intresse för den kulturella rikedom som finns i länderna inom EU.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta
Martina Samuelsson, projektledare VisitSweden, tel 0707 81 74 74 martina.samuelsson@visitsweden.com
Malin Nyberg, pressansvarig VisitSweden, tel 0725 53 77 44 malin.nyberg@visitsweden.com

• kultur
  • icehotel
  • umeå
  • kulturhuvudstad
  • kommunikation
  • marknadsföring
  • sverige
  • thomas brühl
  • turism
  • turistsatsning
  • varumärke sverige

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Svensk turistindustri står för 2,9 procent av BNP, omsätter 264 miljarder kronor och sysselsätter drygt 162 300 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 98,8 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2011.)