Europeiska topparkitekter möter svensk livsstil och design

25-27 juni är svensk möbeldesign i fokus när exportsatsningen Swedish Midsummer Design Weekend genomförs för tredje året i rad. Tongivande europeiska arkitekter gästar Stockholm för ett unikt smakprov på svensk design och livsstil. Satsningen är ett samarbete mellan 14 svenska designmöbelföretag, Interior Cluster Sweden, VisitSweden och Stockholm Visitors Board.

60 utvalda arkitekter och inredningsarkitekter från Tyskland, Nederländerna och Storbritannien besöker evenemanget, som är ett unikt samarbete mellan till vardags konkurrerande svenska möbelföretag, men som nu samlas i gemensam internationell marknadsföring. 7 särskilt utvalda journalister inom inredning och design från samma länder kommer också delta i speciella pressarrangemang. Målet är att öka intresset för Sverige som designland utomlands och bidra med kunskap om svensk möbeldesign. Arrangemanget kommer att genomsyras av svensk tradition och livsstil som präglat den svenska designen. Bland annat kommer deltagarna få möjlighet att uppleva ett traditionsenligt midsommarfirande på Fjäderholmarna, Stockholms närmaste skärgårdsö.

- Formgivningen är en avgörande framgångsfaktor, men svensk möbelindustri står också för värden som kvalitet, hållbar tillverkning och bra arbetsmiljö, säger Anders Wisth, projektledare och verksamhetsledare inom Interior Cluster Sweden AB. Svensk möbelindustri är en av de stabilaste i Europa och en av få vars möbelproduktion ökar, mycket tack vare stark export. Men det är viktigt att Sverige fortsätter stärka exporten i takt med att den globala konkurrensen ökar.

Enligt kommunikationsbolaget VisitSweden är design är en av de styrkor som bygger varumärket Sverige. Svensk design uppskattas för sin stil och enkelhet och att shoppa designprodukter är en viktig del av utländska turisters besök i Sverige. Design kan också handla om att besöka museer och utställningar med konst och design. Utländska besökare spenderar nästan 100 miljarder kronor per år i Sverige och det finns en stor potential att ytterligare öka intäkterna från internationell turism.

- Med mer marknadsföring och ökat samarbete mellan design och turism kan vi ta vara på den potential och den nyfikenhet som finns för svensk livsstil, design och shopping i Sverige och som i sin tur genererar ökad turismkonsumtion, säger Thomas Brühl på VisitSweden.

Deltagarna vid Swedish Midsummer Design Weekend besöker samtliga möbelproducenter. Eventet avslutas under lördagen med ett besök på Skogskyrkogården för att se den världskände arkitekten Gunnar Asplunds arkitektur.

Medverkande: Abstracta, Blå Station, Fogia, Gärsnäs, Karl Andersson & Söner, Källemo, Lammhults, Materia, NC Nordic Care, Offecct, Örsjö, Skandiform, Swedese och Zero samt Stockholmsmässan/Stockholm Furniture & Light Fair.

För mer information, vänligen kontakta
Anders Wisth, verksamhetsledare, Interior Cluster Sweden, tel 070-515 76 36, anders@interiorcluster.se
Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00
Bitte Olsson, pressansvarig på VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56