Fler utländska övernattningar i Sverige till och med september

Antalet övernattningar från utlandet mellan januari och september 2014 ökade med 7 procent, visar färsk statistik från SCB. Starkt växande utlandsmarknader är Tyskland, Nederländerna och USA.

VisitSweden marknadsför Sverige som destination utomlands och prioriterar 12 länder i världen. Tillsammans med svensk besöksnäring gör kommunikationsbolaget VisitSweden cirka 100 marknadsföringskampanjer årligen för att öka antalet turister till Sverige.

Sex av de prioriterade marknaderna visade en stark procentuell tillväxt från januari till och med september. Antalet övernattningar från Tyskland växte med 8 procent eller 179 000 övernattningar, USA med 11 procent och Nederländerna med 10 procent. Spanien visar en återhämtning på 16 procent för årets första nio månader. Den största marknaden för utländska övernattningar, Norge, ligger kvar på en hög nivå.

Hittills har alla månader utom mars visat en ökning av antalet övernattningar från utlandet i Sverige.

-  Att tillväxten fortsätter i svensk besöksnäring är viktigt för Sverige. Utländska besökare spenderar 106 miljarder kronor per år, men det krävs en fortsatt ökad investering för att marknadsföra Sverige i en tuff internationell konkurrens. Det skulle få fler utländska besökare att komma hit, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Data om övernattningar kommer från SCB på uppdrag av Tillväxtverket.

Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00
Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900
Bitte Olsson, pressansvarig på VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56