Internationell kunskap förstärker VisitSwedens styrelse

Vid bolagsstämman fredagen den 23 mars valdes två nya ledamöter in i VisitSwedens styrelse. Peter Clason, VD för American Express i Norden, ersätter Leif Byman, länsråd i Uppsala län, som representant för den statliga hälftenägaren genom Näringsdepartementet. Tom Beyer, VD för Stockholmsmässan, ersätter Bengt Klaesson, avgående VD för Stockholm Convention Bureau, som representant för svensk turistnäring. - Vi är mycket glada över att få Peter Clason och Tom Beyer i vår styrelse. Båda representerar en mycket god kännedom om och insikt i internationellt näringsliv. Detta kommer att berika styrelsearbetet ytterligare, säger Elizabeth Nyström, styrelseordförande i VisitSweden. Peter Clason har sedan 2002 varit Head of International Consumer Card and Small Business/Nordic Region samt Country Manager Nordic. Clason har en lång marknadsföringsbakgrund i ledande ställningar inom varumärken, försäljning och reklam, till exempel från Procter&Gamble, Warner Brothers och Frionor. - Jag har från min horisont följt utvecklingen inom VisitSweden med stort intresse de senaste åren och ser ett företag som utvecklats på ett mycket positivt sätt, där man tar utgångspunkt i vad marknaden efterfrågar. Det ska bli spännande att bli en del av den fortsatta resan och förhoppningsvis kommer jag att kunna bidra med mina kunskaper, säger Peter Clason. Tom Beyer har en lång och gedigen bakgrund från den internationella mötesindustrin och har de senaste 22 åren varit VD för Stockholmsmässan. Han ingår också i ledningen för the World Association for the Exhibition Industy sedan tio år. - Sverige är på stark frammarsch när det gäller internationella affärsmöten, incentiveresor och kongresser. Vi har i Sverige en stark ställning och ett erbjudande som vi kan utveckla betydligt under de närmaste åren och det är med stor glädje jag har konstaterat att också VisitSweden insett detta och därför satsar på mötesindustrin. Den satsningen vill jag mycket gärna vara en del av, säger Tom Beyer. VisitSwedens styrelse från och med den 23 mars 2007 Utsedda av ägaren staten: Elizabeth Nyström, ordförande, egen företagare, ledamot Riksbanksfullmäktige Karin Mattsson, Riksidrottsförbundet Peter Clason, American Express Olle Wästberg, Svenska institutet Utsedda av ägaren turistnäringen: Nils Carlsson, Svensk Turism AB Elisabeth Haglund, Tylösands Havsbad AB Anders Blomqvist, Funäsdalsfjäll Jan Kårström, Viking Line Suppleant Tom Beyer, Stockholmsmässan Suppleant Gunilla Mitchell, Västsvenska Turistrådet För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com För ytterligare information | kontakta Elizabeth Nyström, styrelseordförande VisitSweden, tel 070-671 04 23

• Resor