Svensk mat, natur och design lockar - VisitSweden gläds åt rekordåret

Siffrorna pekar återigen uppåt. Destinationen Sverige är ett populärt resmål för internationella besökare. Under 2014 ökade utländska gästnätter med 7,4 procent, vilket innebär ett nytt rekordår för turismen i Sverige.

Det gick bra för svensk turistnäring 2014. Internationella övernattningar på hotell ökade för elfte året i rad, och man ser en stegring av besökare från bland annat Tyskland, Storbritannien, USA och Kina. Samtliga är marknader som VisitSweden jobbar aktivt med.

– Det är glädjande siffror för 2014 och ett betydelsefullt kvitto på att besöksnäringen och VisitSwedens arbete på priomarknaderna gör skillnad. Sveriges varumärke blir allt starkare och främst är det mat, design, natur, outdoor-aktiviteter och vår livsstil som lockar turisterna, säger Thomas Brühl, vd på Visitsweden.

Under året genomförde VisitSweden 100 internationella kampanjer och marknadsaktiviteter tillsammans med samarbetspartners i besöksnäringen och andra branscher.

Kampanjen Swedish moments som lanserades i Tyskland, Holland, Norge och Danmark omsatte 18,6 miljoner kronor under sitt första år.  I Kina utvecklade man en Sverige-utbildning för researrangörer via den växande sociala medier-kanalen WeChat. Kampanjen #inaVolvo sjösattes i höstas för att locka amerikaner till att hämta ut och provköra sin nya Volvobil - i Sverige. Och i september påbörjade VisitSweden ett nytt mediesamarbete med brittiska tidningen the Guardian, där man bland annat bjöd in tidningens läsare till matlagningskurser med fokus på svenska råvaror.

– Vi är ett aktivt kommunikationsbolag med ett tydligt mål; att få fler att resa hit. Sveriges turistnäring har en enorm utvecklingspotential och borde prioriteras, säger Thomas Brühl.

Statistik från 2013 visar att utländska besökare spenderar över 100 miljarder i Sverige, vilket är 39 procent av all turistkonsumtion i landet.

Källa: Tillväxtverket/SCB. Data om övernattningar samt exportintäkt kommer från SCB på uppdrag av Tillväxtverket. Länk till Tillväxtverkets data www.tillvaxtverket.se/inkvartering

För ytterligare information, kontakta:

Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900