Sociala sverigefans på studiebesök

VisitSwedens webbaserade samlingsplats för Sverigefantaster, CommunityOfSweden, har tiotusentals medlemmar världen över. Fredag den 28 september anländer åtta av de mest hängivna till Sverige för en bussresa genom Sörmland och Västmanland. Alltifrån älgsafari till pannkakslunch står på schemat.

VisitSweden var 2007 först i världen med att skapa ett officiellt online-community för ett land. Idag är medlemsantalet för CommunityOfSweden uppe i cirka 50 000 med många registrerade från bland annat USA, Spanien och Kina. Genom en tävling på siten har nu åtta av dessa fått möjligheten att komma till Sverige på en visningsresa. Initiativet är ett samarbete mellan VisitSweden, Sörmlands turismutveckling AB och Västmanlands turism.

- Medlemmarna i CommunityOfSweden laddar regelbundet upp bilder, skriver berättelser och delar Sverigeminnen med andra online. De fungerar som våra ambassadörer när de på ett trovärdigt och öppet sätt sprider Sverigebilden både i våra egna kanaler och i andra populära sociala nätverk, såsom Facebook och Twitter. Värdet av medlemmarna kan inte nog poängteras och det är viktig för oss att ha en god relation med dem, säger Maria Ziv, marknadsdirektör på VisitSweden.

Tävlingen, som gick ut på att motivera varför man skulle bli vald, var populär och merparten av vinnarna är mycket aktiva online.

- Även om insatsen syftar till att långsiktigt förbättra relationen med våra följare räknar vi med att resan kommer att ge ett avtryck på kort sikt i de sociala medierna och rikta ljuset mot Sörmland och Västmanland, säger Maria Ziv.

Resan tar avstamp på Arlandas terminal 5 på fredag förmiddag. En buss kommer först att ta gruppen till Sala Silvergruva och därefter åker de vidare till Färna. Andra platser som besöks under helgen är Kungsörstorp, Hornudden och Nyköping. Äventyret avslutas sedan med en kräftskiva på en båt från Källvik till Trosa.

- Med sin närhet till Stockholm är Sörmland och Västmanland det naturliga besöksmålet för den som vill lära känna det ”äkta och naturliga” Sverige. Här kan man uppleva vildmark, skärgård, kulturlandskap och pittoreska småstäder bara en dryg timme från storstadens puls, säger Åsa Malmqvist på Sörmlands turismutveckling AB.

De som är nyfikna på resenärernas intryck under sin Sverigevistelse kan följa dem på Twitter, hashtag #CoSmeetup.

Delar ur programmet

-  Sala Silvergruva, prova på höghöjdsbanan.
- Älgsafari/WildSweden
- Ölprovning Nils Oscar på Hellmanska Gården
- Pannkakslunch
- Visning Wildlife Park
- Middag tema ”Från Lucia till midsommar
-  Glasblåsning och fika på Skeppsta hytta
- Skärgårdstur med kräftskiva från Källvik till Trosa

Deltagare:

Marja (Finland), Joel (Frankrike), Jolanda (Holland), Giada (Italien), Nils (Tyskland), Nicolas (Frankrike), Peter (Holland), Anna (Ryssland)

För ytterligare information | kontakta
Maria Ziv, Marknadsdirektör VisitSweden, tel 0703 97 72 29, maria.ziv@visitsweden.com
Malin Nyberg, tf pressansvarig VisitSweden tel 0725 53 77 44 malin.nyberg@visitsweden.com

Åsa Malmqvist, projektassistent Sörmlands turismutveckling AB, tel 0155 22 27 75
Pia Ihanus, projektassistent Turism, Västmanlands Kommuner och Landsting, 0705 69 48 49

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com/partner

• matlandet sverige
  • sverige
  • turism
  • varumärke sverige
  • utländska besökare
  • västmanland
  • internationell marknadsföring
  • kommunikation
  • marknadsföring

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Svensk turistindustri står för 2,9 procent av BNP, omsätter 264 miljarder kronor och sysselsätter drygt 162 300 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 98,8 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2011.)