Svensk möbeldesign lockar formstarka opinionsbildare till Sverige

27-29 juni kommer svensk design och Sveriges internationellt kända möbelindustri i fokus när tongivande europeiska arkitekter och journalister gästar Stockholm för exportsatsningen Swedish Midsummer Design Weekend. Trä- och Möbelföretagen,  VisitSweden och Stockholmsmässan samarbetar med målet att öka det utländska intresset för svensk möbeldesign och varumärket Sverige.

Totalt 60 utvalda internationella arkitekter och journalister från Tyskland, Nederländerna och Storbritannien kommer till Stockholm den 27-29 juni. Deltagarna kommer att besöka ledande möbelproducenter, men även få ta del av svenska traditioner och livsstil som gett ursprung till svensk design. Bland annat får deltagarna uppleva midsommar och bjuds också på ett seminarium om svensk arkitektur och design.

Målet med Swedish Midsummer Design Weekend är att få Europas ledande opinionsbildare inom design att blicka mot Sverige och innovativa svenska företag för att öka nyfikenheten på svensk design. Ambitionen är också att öka intresset för mässan Stockholm Furniture & Light Fair i februari.

-  Möbelindustrin har utvecklats till en konkurrenskraftig spelare på den globala arenan, och svenska möbelföretag gör nu allt fler affärer utanför Sveriges gränser. Vi är världsmästare på att producera funktionella möbler utan att ge avkall på formen, och svensk industridesign är internationellt erkänd. Självklart är god design en av de viktigaste orsakerna till framgången, men också affärsmässighet, leveranssäkerhet, varumärkeskunnande, hållbar tillverkning och god arbetsmiljö är avgörande faktorer när vi gör affärer med utländska handelspartners, berättar Cecilia Ask Engström, chef Branschutveckling TMF. I den här satsningen vill vi förmedla och förstärka de värden som de svenska leverantörerna står för, och kommunikationsbolaget VisitSweden kom in som en naturlig samarbetspartner redan från början.

Det svenska förhållningssättet till funktion, enkelhet och demokrati har påverkat utvecklingen av svensk möbeldesign genom åren. På VisitSweden är svensk livsstil, mode, design och naturupplevelser några av de ämnesområden som används i marknadsföringen av varumärket Sverige på lång sikt.

-  Svensk design är ett av de områden som bidrar till att stärka Sverigebilden, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Det finns en självklar koppling mellan turism och kreativa näringar och vi ser nu allt fler företag och organisationer inom bland annat mat, mode, design och handel som vill samarbeta med oss i den internationella marknadsföringen, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Evenemanget har fått uppmärksamhet internationellt och de tillgängliga platserna fylldes snabbt. Sveriges ledande möbelproducenter har bidragit till programmet för Swedish Midsummer Design Weekend, och de senaste månaderna har de skapat ett unikt samarbete där gemensamma resurser och generös samverkan har gjort att ett evenemang i den här omfattningen kan bli möjlighet.

Medverkande företag är Abstracta, Blå Station, Gärsnäs, Karl Andersson & Söner, Kasthall, Källemo, Lammhults, Materia, NC, Offecct, Röshults, Skandiform, Swedese och Zero. Samarbetspartner: Stockholmsmässan/Stockholm Furniture & Light Fair

Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling TMF, tel 070-381 72 06

Johan Cavallini, landschef Italien på VisitSweden, tel 0039 340 370 21 47, johan.cavallini@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com