Svenskt norrsken live lockade 260 000 kineser

På några timmar såg över 260 000 kineser Visit Swedens livestream av norrländskt norrsken via den kinesiska, sociala plattformen WeChats nya videofunktion Channel.

Den 1 februari livestreamde Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden 13 timmar sprakande norrsken, från Tree Hotel i norrbottniska Harads, via den sociala plattformen WeChats nylanserade live-sändningssatsning ”WeChat Channels” i Kina.

Sändningen som varade mellan klockan 15.00 och 04.00 svensk tid innehöll både en kommentator som berättade om norrsken och inslag med turistinformation från både Norrbotten och Sverige generellt.

Och glädjande nog visade sig norrskenet från sin bästa sida och sprakade över natthimlen i flera timmar.

”Detta är en av de första aktiviteterna ur Visit Swedens nya marknadsstrategi och vi kommer nu att öka aktivering och distribution via relevanta och effektiva tredjepartskanaler för att nå vår målgrupp” säger Jenny Kaiser, Chief Officer Marketing Communications.

Syftet med sändningen var att fortsätta hålla intresset uppe för Sverige som turistland även om det inte är möjligt att resa hit än.

Om det blir fler live-sändningar framöver av just norrsken är inte bestämt ännu.

• turistsatsning

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag. Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands som resmål för att bidra till fler jobb och större intäkter i Sverige. Bolaget tillhandahåller och säljer även kommunikations- och kunskapstjänster relaterade till besöksnäring, turism och resor. Visit Sweden är ett aktiebolag som sedan 1 januari 2020 är helägt av svenska staten. Drygt 50 personer arbetar för Visit Sweden som årligen omsätter cirka 150 miljoner svenska kronor (2019). Visit Sweden har huvudkontor i Stockholm och finns representerade i Storbritannien, Tyskland, USA, Nederländerna, Frankrike Indien och Kina. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com