Arkitekturfestival startskottet för ny friluftsnod i Smygehamn

Arkitekturfestival startskottet för ny friluftsnod i Smygehamn

När arkitekturfestivalen ARKNAT i dagarna gästar Smygehuk och Östra Torp blir det startskottet för ett lokalt utvecklingsarbete med målet om att skapa en ny friluftsnod i Trelleborgs kommun. Första steget är att arkitekstudenterna inspirerade av de industrihistoriskt betydelsefulla kalkugnarna designar ett unikt vindskydd som visar på hur arkitektur och natur kan flätas samman.

Smygehuk värd för festivalen

Smygehuk är också en av två skånska platser som utsetts till värd för årets arkitekturfestival. Med den kommer det att finnas kringaktiviteter för branschfolk och allmänheten under perioden 10-25 augusti. Vandrarhemmet i Smygehuk blir studenternas base camp. På Köpmansmagsinet anordnas öppna föreläsningar och på innergården byggs själva konstruktionerna som sedan flyttas till naturmiljöer i Svedala, Trelleborg och Vellinge kommun.

- Jag har haft förmånen att samverka med ARKNAT ända sedan starten i Höga Kusten 2017 och vet vilken positiv drivkraft för lokalsamhället evenemanget är. Dels drar vi kommuninvånare nytta av en kreativ installation som lockar fler ut i naturen, dels är det ett värdefullt tillskott som vi kan använda i vår marknadsföring av destinationen, säger VD Maarja Edman, Visit Trelleborg.

En plats vald med omsorg

Kalkugnarna i Östra Torp väcker nyfikenhet och förundrar med sin placering på den sydskånska slätten ett stenkast från Sveriges sydligaste udde Smygehuk. Marken ägs av Stiftelsen Smygehuk som ser positivt på kommunens planer om låta en ny etapp av Skåneleden passera området. I visionen ingår även att utveckla området kring kalkugnarna till en friluftsnod som ger möjlighet för naturnära rekreation både för kommuninvånarna och besökare.

- Vi är stolta över vårt lokala kulturarv och vill visa upp det för fler. Stiftelsen Smygehuk har som ändamål att tillsammans med Trelleborgs kommun utveckla de till stiftelsen överförda fastigheterna och då är detta ett ypperligt tillfälle att låta arkiteturfestivalen bli startskottet på något vi alla kan dra nytta av framöver, säger stiftelsens ordförande Erik Lundström.

ARKNAT - Martin Björklund, 073 969 93 66 (Projektledare)

Stiftelsen Smygehuk - Erik Lundström, 070 924 77 00 (Ordförande)

Visit Trelleborg - Maarja Edman, 070 881 71 74 (VD)