Vindskyddet Pod vid Österlövs badplats i Kristianstads kommun skapades under fjolårets festival.

Skandinaviska arkitekturfestivalen Arknat gästar Smygehuk i sommar

I sommar gästas Smygehuk och Östra Torp av Arknat som lockar 30 arkitekturstudenter från hela Skandinavien. Inspirerade av kalkugnarna ska de designa vindskydd som visar hur arkitektur och natur kan flätas samman.

Smygehuk är också en av två skånska platser som utsetts till värd för årets arkitekturfestival. Med den kommer det att finnas kringaktiviteter för branschfolk och allmänheten under samma period 10-25 augusti.

Vandrarhemmet i Smygehuk blir studenternas base camp. På Köpmansmagsinet anordnas öppna föreläsningar och på innergården byggs konstruktionerna som sedan flyttas till naturmiljöer i Svedala, Trelleborg och Vellinge kommun.

Prisat koncept

Den första arkitekturfestivalen organiserades 2017 i Höga Kusten och sedan dess har Arknat uppmärksammats internationellt och prisats för sitt koncept där studenter, näringsliv, kommuner och allmänheten samarbetar för bästa resultat.

Efter initiativ av Visit Trelleborg och Stiftelsen Smygehuk är nu Sveriges sydligaste udde värd för en av årets två festivaler.

- Just kombinationen av boende på Smygehuk Lighthouse Hostel och eventet på Köpmansmagasinet tillsammans med Sveriges sydligaste uddes unika förutsättnigar gjorde att vi till slut stod starka i konkurrens med andra intressenter. Nu ser vi med spänning fram emot att se hur platsen kommer inspirera studenterna till innovativa kreationer, säger VD Maarja Edman, Visit Trelleborg.

En spännande värld

På mindre än två veckor ska designidéer realiseras i form av platsdesignade vindskydd i trä. Tillsammans utformar och bygger studenterna vindskyddet som kommer att placeras i området vid kalkugnarna i Östra Torp. Parallellt planeras den framtida dragningen av Skåneleden att passera samma plats samt området kring kalkugnarna på sikta att omvandlas till en nod för natur- och kulturarvsintresserade där Arknats etablering av ett vindskydd är första steget i en längre utvecklingsprocess.

- Detta intressanta och udda område är verkligen någonting att upptäcka. En spännande värld kommer i framtiden att öppna upp sig för både besökare och kommuninvånare, säger destinationsutvecklare Cecilia Larsson, Visit Trelleborg.

Avsikten är att vindskyddet ska kunna nyttjas av allmänheten och serva som nödvändig rastplats – samtidigt som det bidrar till områdets ökade attraktivietet och främjar utevistelse och folkhälsa.

Föreläsare och coacher

De inbjudna föreläsarna och coacherna ska hjälpa och inspirera under sin vistelse i Smygehuk. I anslutning till föreläsningarna får studenterna praktisk kunskap i träbyggnation och ökad förståelse för byggmaterialet egenskaper.

Bland de inbjudna finns holländska arkitekten Boris Zeisser och stadsarkitekt Emina Kovacic från Karlshamn. Även medarbetare från Swecos arkitekt- och konstruktionsverksamhet kommer att handleda studenterna.

För mer information och kontaktuppgifter till Martin Björklund, projektledare:

www.arknat.com

@arknat_skane.