Guldpalm till branschens småskaliga hjältar

Guldpalm till branschens småskaliga hjältar

Ett lyckat besök på en destination, som man kommer ihåg och berättar om för andra, består av ett pärlband av värdefulla upplevelser, stora som små. Pandemin har prövat både kreativitet och innovationsförmåga hos kommunens besöksnäringsaktörer, inte minst de som bedriver småskalig verksamhet. Deras betydelse i en större helhet vill Visit Trelleborg nu uppmärksamma när det snart är dags att återigen dela ut Guldpalmen.

Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till en besöksnäringsaktör som gör Trelleborg till en bättre plats att besöka. 2021 ska strålkastarljuset sprida lite extra glans över de mindre aktörerna som samtidigt gör ett stort avtryck hos besökarna och på så vis påverkar bilden av destinationen positivt. Priset ska delas ut till en besöksnäringsaktör som med fingertoppskänsla sätter guldkant på besökarnas upplevelse.

- Vi är glada för alla eldsjälar som med sin passion och drivkraft bidrar till att göra Trelleborg och Sydkusten attraktivt att besöka. Ofta är det småskaliga aktörer som med hjälp av sin uppfinningsrikedom som gör stor skillnad i vårt samlade utbud av upplevelser. Vi vill visa att vi ser dem och de värden de skapar! Därför väljer vi i år att lyfta fram småskaliga visionärer, säger Erik Lundström, ordförande AB Visit Trelleborg.

Allmänheten, bestående av både Trelleborgare och destinationens besökare, bjuds nu in att nominera sina förslag. Det kan vara ett av kommunens besöksmål som med stort engagemang tar sikte mot en hållbar framtid. Eller ett företag som med hjälp av en unik affärsidé eller framstående service gör skillnad i besökarnas helhetsupplevelse av destinationen.

Fjolårets vinnare, Brahim Hsissi från Smygehuks Havsbad beskriver betydelsen av att dela ut ett besöksnäringspris:

- När vi vann Guldpalmen i december 2020 kändes det som både ett erkännande för allt vi har åstadkommit i en ganska utmanande tid, men också en uppmuntran att fortsätta vara innovativa på redan mot framtiden. Helt enkelt en härlig bekräftelse för mig och mina arbetare.

Nästa värdiga vinnare av Guldpalmen presenteras i december.

Kriterier – Guldpalmen 2021

”2021 års Guldpalm ska gå till en småskalig aktör som med fingertoppskänsla satt guldkant på besökarens upplevelse av Trelleborg och Sydkusten. Verksamheten ska präglas av en kreativitet och visionär drivkraft som tar sikte mot en hållbar framtid. Aktören ska uppvisa ett engagerat entreprenörskap, balanserad ekonomi och ha ambitioner att utveckla verksamheten. Företaget ska ha mellan 1-5 anställda och ha sin verksamhet i Trelleborgs kommun.”

www.visittrelleborg.se/guldpalmen

Nomineringar ska vara Visit Trelleborg tillhanda senast 20/10 via visittrelleborg@trelleborg.se.

Erik Lundström, Ordförande – Visit Trelleborg 070 924 77 00

Tidigare Guldpalmsvinnare: