Smygehus Havsbad vinner Guldpalmen 2020.

Smygehus Havsbad vinner Guldpalmen 2020

Allmänheten har nominerat, tre vassa kandidater lyfts fram och efter juryns noggranna överläggningar har en vinnare valts ut. Visit Trelleborg har nu glädjen att gratulera Smygehus Havsbad till vinsten av Guldpalmen 2020.

Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till ett besöksnäringsföretag som gör Trelleborg till en bättre plats att besöka. 2020 är ett år då ingenting varit sig likt och kriterierna har därför tillfälligt anpassats för att priset ska kunna delas ut till ett besöksnäringsföretag som på ett föredömligt sätt har mött de utmaningar turistbranschen ställts inför i pandemins fotspår.

Bland allmänhetens nominerade hade tre besöksnäringsföretag utmärkt sig särskilt och nominerades därmed som kandidater inför juryns slutliga omröstning. Hotell DannegårdenSmygehus Havsbad och Systrar & Bönor har var och en på föredömligt vis anpassat sina verksamheter efter kundernas önskemål och pandemins förutsättning.

I dessa för besöksnäringen så extraordinära tider är vi på Visit Trelleborg särskilt tacksamma för de lokala entreprenörers driv och innovationsförmåga. Många av kommunens företag har snabbt ställt om och mött den nya verkligheten med kreativitet och kämparanda. Smygehus Havsbad, under ledning av Brahim Hsissi, har här visat alldeles särskild handlingskraft och är på så vis en värdig vinnare av Guldpalmen 2020, säger Erik Lundström, ordförande AB Visit Trelleborg.

Juryns motivering:

Smygehus Havsbad har med ett kreativt och innovativt arbetssätt mött de utmaningar som COVID-19 innebär för besöksnäringen. Det unika läget på Sveriges sydkust har utnyttjats till att skapa ett ”karantänsboende” där frukost, lunch och middag levereras direkt till gästhusen. Hotellets konferensutrymmen har konverterats till familjerum och under hösten har möteslokalerna fått en digital uppgradering för att kunna erbjuda hybridmöten. Genom att visa mod och handlingskraft i dessa utmanande tider är Smygehus Havsbad en god förebild för sina kollegor i branschen.

Kriterier – Guldpalmen 2020

”Årets nominerade ska med ett kreativt och innovativt arbetssätt ha mött de nya utmaningar som COVID-19 har inneburit för besöksnäringen. Den nominerade har på så vis varit en god förebild för andra inom besöksnäringen och har visat mod och handlingskraft i dessa för branschen så utmanande tider. Ekonomin ska vara i balans och det ska finnas ambitioner att utveckla verksamheten.”

www.visittrelleborg.se/guldpalmen

Tidigare Guldpalmsvinnare: