Köpmansmagasinet Smygehuk välkomnar ny arrendator!

Köpmansmagasinet Smygehuk välkomnar ny arrendator!

Stiftelsen Smygehuk verkar för att turistnäringen kring Sveriges sydligaste udde ska stärkas och att platsens unika värden ska förvaltas. Därutöver bedöms besöksmålet ha potential att utvecklas till en av Sydkustens mest självklara reseanledningar där även kommuninvånarna kan känna stolthet över det industrihistoriska arvet som har sitt ursprung i denna unika plats.

Ett viktigt led i detta arbete är att stärka platsens attraktionsvärde även utanför den traditionella huvudsäsongen och rikta sig till nya målgrupper som ännu inte har upptäckt denna pärla längs den skånska kusten. Därför har Stiftelsen Smygehuk tecknat avtal med Joanna och Mick Daly och gett dem uppdraget att ansvara för verksamheten i det anrika Köpmansmagasinet.

Joanna och Mick Daly driver idag redan det närliggande Smygehuk Lighthouse Hostel och har erfarenheter från flertalet skånska välrenommerade restauranger och lokala dryckesproducenter. Tillsammans hyser de en varm kärlek för ett gott värdskap samt mat och dryck med lokalt ursprung.

- Vi tackar för förtroendet att få bidra till att Köpmansmagasinet utvecklas till en unik mötesplats för människor från när och fjärran året om. Under tiden som vi har drivit Smygehuk Lighthouse Hostel har vi mött ett stort engagemang för Smygehuk och våra hjärtan klappar för dess fortsatta utveckling, säger Joanna och Mick Daly unisont. Här kommer det händanefter bjudas på gamla favoriter så som konsthantverksutställningar, men även konserter och kulturupplevelser av alla dess slag. Fastigheten kommer även hyras ut för evenemang, bröllop och möten, avslöjar Mick Daly.

- Köpmansmagasinet, en av Sydkustens mest anrika byggnader, kommer tack vare Mick och Joanna Dalys fingertoppskänsla fyllas med liv och rörelse och på så vis attrahera besökare till denna unika plats också utanför den traditionella sommarsäsongen. Vi är glada att få välkomna dem båda och ser fram emot att se verksamheten blomstra i deras händer, konstaterar Mikael Rubin, ordförande för Stiftelsen Smygehuk.

Stiftelsen Smygehuks tillgångar består utav tre fastigheter, bland annat det klassiska Köpmansmagasinet och de för området så karaktäristiska kalkugnarna i Östra Torp. Dessa bildar grunden för den unika möjlighet som nu ges, att utveckla Sveriges sydligaste udde till en nod för turistisk utveckling längs Sydkusten och i Trelleborgs kommun. Ambitionen är att knyta samman det idag fragmenterade besöksmålet till en attraktiv helhet som sträcker sig från Smygehuks fyr i väst till Köpmansmagsinget i öst. Detta skulle i sin tur fungera som dragare för övrig besöksnäring runtom i kommunen. Genom att locka till ett både unikt och attraktivt besöksmål skapas möjlighet för stärkt ekonomisk aktivitet i hela kommunen där den internationella dragningskraften bedöms kunna bli betydande i framtiden.

Mikael Rubin, 073 – 351 11 70, ordförande Stiftelsen Smygehuk

Fakta om stiftelsen:

Stiftelsen Smygehuk till minne av Helga och Ernst Knutsson, Lars-Erik Knutsson och Kerstin och Jan-Åke Fremberg förfogar över fastigheterna Trelleborg Östra Torp 20:39, Trelleborg Östra Torp 15:7 och Trelleborg Östra Torp 16:6. Stiftelsen har därutöver rätt att ta emot donationer och testamenten samt öka sina tillgångar även på annat sätt.

Stiftelsen skall ha till ändamål att för all framtid tillsammans med Trelleborgs kommun utveckla de till stiftelsen överförda fastigheterna så att dessa kan nyttjas för kultur- och fritidsändamål samt för utveckling av turistnäringen i Smygehamns närområde samt bevara de kultur- och naturvärden som finns på fastigheterna och i Smygehamns närområde.

Kontinentgatan 2,  231 83 Trelleborg