Pressmeddelande • 31 augusti 2021

Kommunalt samarbete stärker Trelleborgens attraktionskraft

Förstudie pågår med stöd av internationellt konsultbolag

Det vikingatida besöksmålet Trelleborgen har länge ansetts ha utvecklingspotential ur ett turistiskt perspektiv. Trelleborgs Museum har därför krokat arm med destinationsbolaget Visit Trelleborg och samarbetar med ett internationellt konsultbolag för att dra upp riktlinjer för Trelleborgens attraktivitet som besöksmål.

Under våren gav Kultur- och fritidsnämnden Trelleborgs Museum i uppdrag att skapa en arbetsgrupp tillsammans med Visit Trelleborg för att kartlägga Trelleborgens utvecklingspotential. Därefter har arbetsgruppen inlett ett samarbete med det internationella konsult- och analysföretaget Kairos Future.

- Trelleborgen har ett starkt kulturhistoriskt symbolvärde för kommunen och besöks årligen av tusentals besökare från hela världen. Samarbetet med Visit Trelleborg och Kairos Future kommer ge oss verktyg att expandera vår verksamhet på ett hållbart sätt för framtidens besökare, säger Ola Lundin, museichef för Trelleborgs Museer.

Just nu pågår en förstudie där Kairos Future sätter Trelleborgens verksamhet i relation till omvärld och trender. I början av september planeras en workshop med målsättning att ta ställning till nya insikter och tankar runt utvecklingspotentialen för vikingaborgen Trelleborgen. Bland deltagarna finns handplockad expertis från både turism- och kultursektorn, tjänstemän och politiker i Trelleborgs kommun, lokala nyckelpersoner och ideella föreningar

- Vi vill leverera kulturupplevelser som attraherar framtidens konsumenter. Samarbetet med Visit Trelleborg adderar ett besöksnäringsperspektiv där kultur och turism möts för att stärka Trelleborg som destination, säger Thomas Nilsson, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

- Vårt fokus är att Trelleborgen ska vara en attraktiv plats för medvetna besökare och vi vill även titta på var det finns nya intäktsmöjligheter som kan bidra till en hållbar ekonomi och gynna det lokala näringslivet, säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.

Förstudien och övrigt material ska resultera i en framtidsanalys av Trelleborgens attraktivitet som besöksmål. Analysen ska vara klar i december och bli en del av arbetsgruppens fortsatta arbete och ett beslutsunderlag inför kommande investeringar på Trelleborgen.

Frågor och ytterligare kommentarer:

Maarja Edman, +4670-320 87 00, maarja.edman@trelleborg.se, VD för Visit Trelleborg

Kontinentgatan 2