Kommuninvånares idéer skapar hållbar centrumutveckling!

Kommuninvånares idéer skapar hållbar centrumutveckling!

Hur gör vi Trelleborgs centrumkärna mer attraktiv?

Nu har kommuninvånarna chansen att förmedla sina mest kreativa idéer och se dem förverkligas. Så mycket som 1 600 000 kronor har öronmärkts för genomförandet av olika förslag inom ramen för konceptet Mitt [i] City under 2022. Bakom initiativet står destinationsbolaget Visit Trelleborg och handelsorganisationen Trelleborg Citysamverkan som tillsammans vill främja idéer som stärker centrumkärnans hållbara utveckling.

- Mitt city är lika mycket ditt city. Därmed också vårt city. Så, låt oss utveckla det tillsammans! uppmanar Erik Lundström, ordförande för Visit Trelleborg och cityledare Lotta Wahlqvist. Trelleborg befinner sig på en spännande utvecklingsresa. Där vill Citysamverkan med Visit Trelleborg att även stadskärnan utvecklas. Tillsammans är vi säkra på att kommuninvånarna har många goda idéer som kan bidra till att locka fler till ett attraktivt centrum, konstaterar Erik Lundström.

Mitt [i] City är inspirerat av Trelleborgs kommuns medborgarbudget "En miljon idéer" som bygger på Sveriges Kommuner och Regioners modell för medborgarbudget. Modellen baseras på internationell forskning och erfarenheter som visat sig vara en framgångsrik metod för idégenerering.

Hur fungerar det?

Privatpersoner eller representanter för en förening eller ett företag kan skicka in ett konkret förslag på något som skulle göra stadskärnan mer attraktiv för både besökare och kommuninvånare. Förslagen stäms av mot kriterier och en referensgrupp bedömer dem utifrån vad som redan kan vara på väg att genomföras. Förslagen presenteras för allmänheten som röstar fram ett vinnande förslag som sedan genomförs.

Per säsong – vår, sommar, höst och vinter – finns totalt 400 000 kr exklusive moms att fördela. Ryms mer än ett förslag i budgeten genomförs fler än ett. Finns pengar kvar en säsong flyttas dessa till kommande perioder.

Kriterier:

Förutom att idéerna är geografiskt kopplade till stadskärnan finns ramar för idéskapandet. Mitt [i] City kan leda till satsningar inom följande områden:

1. Evenemang
  2. Fysiska investeringar*
  3. Ett levande stortorg

* Idéer som inte kan genomföras inom ramen för budgeten slussas vidare till Trelleborgs kommun och prövas om de kan bli verklighet ändå.

Mer information:

Erik Lundström, ordförande Visit Trelleborg, 070 924 77 00