Mitt i City infriar lysande förslag

Mitt i City infriar lysande förslag

Medborgarna vill att det ska sjuda av liv och tindra i Trelleborgs Stadspark. Ett av Mitt i Citys mest uppskattade medborgarförslag handlade om att genom nya ljusinstallationer locka fler att söka sig till stadskärnan vintertid. Inom kort invigs det färdiga resultatet!

Mitt i Citys styrgrupp överraskades när det vid idéinlämningen i våras framkom att Stadsparken är minst lika viktig för kommuninvånarnas cityupplevelse som Stortorget. Många önskade fylla den med aktiviteter året runt och tilldragande ljussättning. Något som styrgruppen har tagit fasta på.

- Det är här är medborgarnas idé – och vi levererar utifrån deras önskemål, säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg, som tillsammans med Citysamverkan och cityledare Lotta Wahlqvist ansvarar för Mitt i City-projektet.

Främjad handel och ökad trygghet

På skyltsöndagen 27 november invigs årets nya satsning som bland annat omfattar ny dekorationsbelysning.

- Den kommer väl till pass nu när vi har det som mörkast, men ska kunna användas under andra årstider också, säger Maarja Edman.

Med anledning av rådande elbrist har styrgruppen noggrant övervägt om satsningen ska bli av i år eller om den ska skjutas på framtiden.

- Till sist beslöt vi oss för att fortsätta enligt uppgjord plan. Just belysning är ett välkommet inslag i citybilden. Den ökar attraktiviteten i centrumkärnan, bidrar till att främja handeln och ökar den upplevda tryggheten, säger Lotta Wahlqvist.

- Installerad effekt på den nya belysningen i Stadsparken ligger på cirka 980 W, det vill säga lite under hälften av vad en vattenkokare drar per dygn. Vägd mot flertalet positiva effekter, menar vi att det är en rimlig nivå, säger Maarja Edman.

Invigs vid den traditionsenliga lykttändningen

Inför skyltsöndagen tar Visit Trelleborg och Citysamverkan i samarbete med Tekniska serviceförvaltningen tillfället i akt och sammanflätar flera installationsprojekt.

- Det handlar om en välkomnande ljusportal vid Stadsparkens södra ingång, stolpar som skapar varierande mönster på marken, träddekoration av större dignitet med 42 hjärtan, stolpar med lampskärmar plus Citysamverkans julgran med sponsrade julgranskulor på Stortorget, säger Lotta Wahlqvist.

Installationerna invigs när Kultur- och fritidsförvaltningen och kommunfullmäktiges ordförande Ulf Bingsgård presenterar årets lykttändare.

- Missa inte det. Varmt välkomna till Stadsparken klockan 16:45 i samband med julskyltningen! hälsar Maarja Edman.

FÖR MER INFORMATION:

Lotta Wahlqvist, Cityledare Citysamverkan 076 318 47 65

Maarja Edman, VD Visit Trelleborg 070 881 71 74

• Den nya belysningen drivs med LED-lampor som sparar 80% energi jämfört med gammaldags belysning och kommer släckas mellan 22:00 och 06:00.
  • Generellt är belysning en angelägen del i trygghetsarbetet och rätt utformad belysning är viktig för att skapa trygghet i ett område.