Trelleborg är Sveriges sydligaste stad, vackert omfamnad av Östersjöns glittrande vatten och Söderslätts gyllene åkrar.

Trelleborg och Sydkusten är tyskarnas favorit i Skåne

När SCBs officiella inkvarteringsstatistik i dagarna redovisar resultatet för augusti månad kan besöksnäringen i Trelleborgs kommun fira stora tyska framgångar. Destinationen har nämligen avancerat till att ha den högsta andelen tyska gästnätter i hela Skåne, närmare bestämt 19,1% att jämföra med fjolårets 12,9% för samma period. Därutöver är även antalet tyska gästnätter med 25 344 högst bland Skånes kommuner (storstadskommunen Malmö undantaget), vilket gör att rekordet på helårsbasis från ifjol på 23 256 redan har passerats.

Trelleborg, med sitt strategiska läge vid Skånes sydkust, välkomnande atmosfär och viktiga färjeförbindelser med kontinenten, har länge varit ett uppskattat resmål för tyska besökare. Årets ökning av antalet tyska gästnätter bekräftar att destinationens utbud och upplevelser har potential att locka ännu fler resenärer framöver.

Framgång tack vare kontinuitet

Visit Trelleborgs VD Maarja Edman pekar på betydelsen av långsiktighet när det gäller att öka utländska målgruppers kännedom om vad destinationen har att erbjuda.

- Vi är uppstickardestinationen som i stabil och hållbar takt fortsätter att attrahera fler och fler tyskspråkiga besökare till vår del av landet, konstaterar hon. Självklart har den låga kronkursen också spelat roll just i år, men det har varit prisvärt i hela Skåne och ändå toppar andelen tyska övernattningar hos just oss vilket är ett extra bra betyg för företagens utbud, upplevelsen på plats och vår gemensamma marknadsföring.

Även danskar har hittat till Trelleborg i större utsträckning än tidigare där antalet gästnätter hittills i år har ökat med 56,4%.

Bakomliggande faktorer för dessa internationella framgångar spås vara kombinationen av besöksnäringsföretagens idoga arbete med att utveckla sina produkter och tjänster tillsammans med Sydkustens ökade mediala exponering och riktade marknadsföring som återigen har gett tydliga resultat. Visit Trelleborg och destinationens företag ser nu fram emot att även fortsatt välkomna fler besökare från Tyskland, Danmark och andra delar av världen.

Skåne topp 5 - absoluta tal - tyska gästnätter

Antal Andel av total
Malmö 95 260 6,2%
Trelleborg 25 334 19,1%
Lund 24 475 6,5%
Ystad 23 433 10,9%
Kristianstad 21 493 6,7%

Skåne topp 5 - andel av total - tyska gästnätter

Andel av total Antal
Trelleborg 19,1% 25 334
Vellinge 16,7% 21 276
Höör 10,2% 8 603
Landskrona 8,8% 10 926
Höganäs 8,4% 11 637

Inkvarteringsstatistiken beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping. Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som är viktiga delar av turismen ingår inte.

Källa: SCB/Tillväxtverket

VD Maarja Edman, Visit Trelleborg, 0708 - 81 71 74