Gott om jul- och nyårsaktiviteter i Umeå  centrum

Gott om jul- och nyårsaktiviteter i Umeå centrum

Både Umeåbor och tillresta besökare kan se fram emot en fullspäckad decembermånad i Umeå centrum. Evenemangskalendern erbjuder allt från tomtedisco, julklappsjakt och trollkarlar till utomhusbio och nyårsfyrverkerier.

I samband med första advent erbjöds stora och små filmentusiaster en gratis utomhusbio på Rådhustorget i centrala Umeå. Evenemanget, som genomfördes i samarbete mellan Visit Umeå och Europeiska Filmfestivalen, var ett av många evenemang som arrangeras under december månad.

- Med våra aktiviteter vill vi skapa fler anledningar att besöka Umeå centrum i december. Vi hoppas kunna sprida lite julstämning i vintermörkret, säger Elin Jonsson som jobbar som centrumutvecklare på Visit Umeå.

Foto: Visit Umeå

Listan på planerade aktiviteter är lång och innehåller tomtedisco, tomtelopp, luciatåg, show av magikern Magic Peppe, julklappsjakt och mycket mer. Jularrangemangen avslutas den 23 december med en utomhusbio för barnfamiljer, sista minuten-shoppare och hemvändare.

- När julen är över så öppnar restaurangerna och hotellen upp för nyårserbjudanden i olika former. Den som är ute i tid kan få första parkett till nyårsfyrverkerierna som ses bäst från kajen, Skeppsbron, Rådhusparken eller Årstidernas park. Fortsätter Elin Jonsson, centrumledare på Visit Umeå.

Martin Uddestrand, som projektlett nyårsfyrverkerierna under de senaste 21 åren, ser fram emot firandet.

- Det är alltid lika roligt att driva detta varje år. Det är ett trevligt sätt för Umeåborna att fira in det nya året på och jag tar uppgiften på stort allvar. Fyrverkerierna sköts av professionell personal med Ön som avskjutningsplats och går att ta del av från stora delar av Umeå, säger Martin Uddestrand, projektledare för nyårsfyrverkerierna i Umeå.

Jul- och nyårsaktiviteter i Umeå centrum

1-21 december Tomtens blevlåda står på torget
3-17 december Julklappsjakt
3 december Bio på Rådhustorget