Granö Beckasin, Umeå Folkets Hus och Kvarkenfisk är vinnarna till turismpriser 2015

UmeåregionensTuristgrupp, Visit Umeå och EU projektet Effekt har utsett årets turistföretagare, Umetjur, Umeko och Umekalv. Här följer motiveringarna till utmärkelserna.

Motivering till Umetjur 2015: Granö Beckasin

" Om man skulle beskriva detta företag med tre ord passar målmedvetenhet, kunskap och tillväxt bra. Men man kan även beskriva företaget med värdeord såsom synergi och symbios, då deras vilja till- och förståelse för samarbete är smått unik. Detta är ett företag som är sprunget ur viljan till bygdens utveckling och en stolthet över vad de kan skapa och har på kort tid gått från ord till handling.

"En fågel i handen är bättre än tio i skogen" heter det, men i detta fall är det bättre med en fågel i skogen som kvittrar och drar besökare till hela regionen, i alla fall då den har styrkan av en tjur."

Motivering till Umeko 2015:  Umeå Folkets Hus

"En arena för stadens och regionens alla sorts sammankomster, likväl är de ett nav för stora som små evenemang och festivaler där ingenting är omöjligt. Ett "hela huset gungar" som huserar lokala-, regionala-, nationella- och internationella möten och konferenser. Aldrig förr har väl kanske liknelsen med en ko som förser de sina med mjölk och näring varit mer slående? En mor, som när stadens och landsbygdens besökare, gäster företag och organisationer med näring och omsorg. Utan denna arena som hela tiden satsar på förnyelse och utveckling hade vi kanske likt de gamla asagudarna börjat åldras i Iduns frånvaro…"

Motivering till Umekalv 2015:  Kvarkenfisk

"Likt synergin och samspelet mellan älv och hav har det här företaget på ett tydligt sätt visat vad ett samarbete mellan stad och land kan uppnå. I det här fallet som när en ung och livskraftig lax från stimmet för första gången letar sig ner efter kusten och uppströms älven för att där lyckosamt få lön för sin viljekraft, likt att få företaget att växa i omfång vid mötet av nya kunder, som en kalv som släpps ut på grönbete. Man kan inte nog poängtera det viktiga i att nyttja våra fina lokala råvaror och förädla dem varsamt med kunnande och kvalitet, vilket detta företag har förstått och fulländat genom att förse vår destination med havets dofter och smaker. "Ge en hungrig en fisk och denne är mätt för dagen, öppna en fiskebutik och restaurang och denne har mat för livet".

För mer information:

Erja Back

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-,  mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål på utländska marknader och nationellt.