Nano. Foto: United Stage

Mellofavoriter till Umeå Live

Nu är alla huvudakter bokade inför sommarens fem tillfällen av Umeå Live. Det blir Melodifestivalfavoriterna Nano samt Lisa Ajax och Boris René som toppar de återstående datumen. Sedan tidigare är Hasse Andersson, Eva Eastwood och Janne Schaffer klara för årets Umeå Live.

- Det blir en sommarfest för hela familjen, gammal som ung. Vi hoppas att alla besökare ska trivas och få en riktig kanonsommar, säger Anna Axelson, projektledare för Umeå Live.

Årets stora stjärnskott Nano blir huvudakt 12 juli. Nano fick sitt genombrott i Melodifestivalen 2017, där han från Skandinavium i Göteborg gick direkt till final med låten ”Hold on” och sen kammade hem flest tittarröster. Totalt slutade han på en andraplats i tävlingen.

Idolvinnaren Lisa Ajax och Boris René, som båda gick till final i årets Melodifestival intar scenen på Skeppsbron onsdag den 26 juli. Lisa Ajax tävlade i Melodifestivalen 2017 med bidraget ”I don’t give a” och Boris René framförde låten ”Her kiss”.

Umeå Live’s huvudakter 2017

30 juni - Eva Eastwood

12 juli - Nano

19 juli - Janne Schaffer

26 juli - Lisa Ajax, Boris René

4 augusti - Hasse Andersson

Årets Umeå Live består liksom ifjol av ett dagsprogram i centrala Umeå och ett kvällsprogram på Skeppsbron. Umeå Live är inne på sitt tredje år och i möjligaste mån placeras evenemanget dagen före eller efter befintliga evenemang, för att stötta dessa och naturligtvis för att få fler besökare till respektive evenemang. Syftet med Umeå Live, som är gratis för besökarna är att det ska bidra till en levande och attraktiv stad för umeåborna samt locka tillrestande besökare. Programmet med resterande artister och aktiviteter fylls på löpande och presenteras på visitumea.se/umealive och Umeå Live’s facebook-sida.

För mer information:

Anna Axelson, Tiljan 070-695 50 28, anna@tiljan.se

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.