Ny konferens klart för Umeå 2024. Foto: Philip Avesand, Visit Umeå

Mötesnyheter: Konferens om brottsförebyggande klar för Umeå 2024

Råd för framtiden är Brottsförebyggande rådets (Brå) nationella konferens om lokalt brottsförebyggande arbete. Nu är det klart att Umeå blir värdstad för konferensen 10-11 april 2024. Något som välkomnas av Umebrå och Polisen Umeå.

- Det känns stort och naturligtvis som en möjlighet att få den här stora konferensen till Umeå. Umebrå har arbetat långsiktigt och strategiskt kring förebyggande arbete tillsammans med flera aktörer och konferensen kan uppmärksamma det arbetet vi gjort, säger Ulrika Granskog, utvecklingsstrateg på Umebrå hos Umeå kommun.

Konferensen brukar locka ungefär 1000 personer som i sitt yrke arbetar med lokalt trygghetsskapande och brottsförebyggande åtgärder hos främst kommuner och bostadsbolag samt inom polisen. Programmet innehåller allt från forskning och aktuella trender till erfarenhetsutbyte och diskussioner om brottsförebyggande arbete. Fokus för konferensen 2023, som genomfördes i Borås, var på hur brottsförebyggare ska kunna möte de nya lagkraven och bedriva ett effektivt brottsförebyggande arbete i samverkan.

- Umeå är Sveriges största stad utan utsatta områden och det känns väldigt roligt att konferensen förläggs här, säger Michael Rystedt, chef för Umeås lokalpolisområde. I vår stad har vi genom samarbete lyckats genomföra många bra insatser, och kan dela våra erfarenheter med andra. Vi får dock inte glömma att vi måste fortsätta vårt arbete för att Umeå ska vara tryggt och säkert också i framtiden.

Om Brå
Brottsförebyggande rådet (Brå) är en myndighet som verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten öka i samhället genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet och brottsförebyggande arbete. Brå producerar även den officiella kriminalstatistiken, utvärderar reformer, bedriver forskning och stödjer lokalt brottsförebyggande arbete.

Ulrika Granskog, utvecklingsstrateg, Umebrå hos Umeå kommun
Telefon 090-16 17 12, mejl ulrika.granskog@umea.se