Umeåartisten Johan "Broder John" Bäckström är en av arrangörerna till Umeås nya inomhusfestival.

Ny festival i Umeå - lyfter framtidens svenska musikarv

Till helgen arrangeras den nya inomhusfestivalen Powerpose FM Festival i Umeå. Under två kvällar kan Umeåbor och inresande besökare ta del av etablerade artister som varvas med vad arrangörerna tror är framtidens stora stjärnor.

- Hela konceptet handlar om att tillgängliggöra det framtida svenska musikarvet för personer som älskar musik – och det känns otroligt att kunna göra det i den stad som fostrat mig och så många andra konstnärer. Umeå har trots sin storlek producerat oerhört bra och viktig kultur, varför vi tror att det är vitalt att det finns en sån här plattform utanför storstäderna, säger Johan Bäckström, konstnärlig ledare för festivalen.

Senaste året har rapparen och Umeåartisten Johan "Broder John" Bäckström tillsammans med sitt kollektiv Hoopdiggas arrangerat konsertkvällar med liknande syfte i Stockholm. Den nya festivalen på Umeå Folkets hus 1-2 september blir en utveckling av livekonceptet och en tvådagarsfestival.

- Efter höstens konsertkvällar var det många som ville köpa in konceptet i både Stockholm och Göteborg, men jag kände starkt att jag ville ge tillbaka till den stad som varit med och format min egna resa som artist. Att skapa sådana här upplevelser i Umeå känns både roligt och viktigt och vi hoppas att det kan vara en bidragande orsak till att hålla Umeås kulturlåga vid liv.

Intresset för Umeås nya festival är stort lokalt men lockar också en inresande publik.

- Vi har några hundra som kommer utanför länet, bland annat från Barcelona, Svalbard och Oslo, avslutar Johan Bäckström.

Line-up 1-2 september
Broder John