Wilderness Adventure och Rex, vinnare av årets turismpriser

Rex och Wilderness Adventure - årets turismföretag

Umeåregionens turismgrupp, Visit Umeå och EU projektet Effekt har utsett årets turismföretag #citybreak, som går till en verksamhet i Umeå och #countrybreak som delas ut till en verksamhet utanför staden. Vinnarna blev Rex i Umeå och Wilderness Adventure i Vindeln.

Motivering till #citybreak 2016 - Rex:

"Med en stark tro på tillväxt, mod och kraft för att våga satsa, har företaget utvecklats till Umeås nöjespalats nr 1. Med nya inriktningar och tydliga genres i sin verksamhet njuter både besökare och Umeåbor av allt huset har att erbjuda."

Motivering till #countrybreak 2016  - Wilderness Adventure:

"Ett företag som satsar, marknadsför, utvecklar och bygger ut sina verksamheter. Aktiviteterna är vilda, våta och ger gästen en genuin känsla av Norrland. Ett besök i Ekorrsele samlar många grupper och ger väldigt många minnesvärda stunder."

MER INFORMATION

Anna Wikholm Kjellberg, VD

Visit Umeå AB

Erja Back, projektledare

Visit Umeå turistcenter

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.