Så blir rallyfesten i Umeå centrum

Så blir rallyfesten i Umeå centrum

Rally på storbildsskärm, veteranbilar, rallysimulatorer, renar på torget och en kortege längs med Rådhusesplanaden – det här är några av händelserna under rallyveckan i Umeå centrum.

– Vi ser fram emot en fartfylld vecka med hög puls och mycket rally, säger Elin Jonsson, centrumledare på Visit Umeå.

15-18 februari intar Rally Sweden Umeå där ett 20-tal av världens bästa rallyteam tävlar sig genom 18 specialsträckor á 30 mil landsväg i regionen. Trots att specialsträckorna arrangeras utanför de centrala delarna av Umeå kommer det i Umeå centrum finnas gott om rally relaterade upplevelser och aktiviteter.

– Vi kommer att arrangera aktiviteter som gör att både rallyentusiaster och besökare med mindre motorintresse kommer trivas och ha kul i centrum både innan och under rallytävlingarna, säger Elin Jonsson, centrumledare på Visit Umeå.

Actionfylld rally-kick off
Redan nu på lördag arrangerar Visit Umeå en kick off på Rådhustorget. Rally Sweden ställer upp sina rallysimulatorer och Umeå Veteranbilsällskap kommer ställa ut ett flertal veteranbilar för allmän beskådan.

– Umeåregionen har en lång tradition av motorsport med många duktiga förare och folk som brinner för sporten. Det är roligt att få visa på stadens motorhistoria och den nuvarande motorkulturen genom äldre och nyare rallybilar i sammanhang som dessa, säger Thomas Danielsson från Umeå Veteranbilssällskap.

De allra minsta besökarna kan delta i rallyjakt i MVG-gallerian – en bokstavsjakt i gallerian med rallytema. Under lördagen kommer det också finnas möjlighet att köpa biljetter och de populära rally-mössorna till stundande världsmästerskap.

Nyhet för 2024
Under onsdag den 14 februari smygstartar Rally Sweden med en kortege genom centrum med uppställning av rallybilar på Rådhustorget. Kortegen startar kl.18.00 där förarna anländer till Rådhustorget ca kl. 18.10. Några av de tävlande rallystjärnorna kommer senare att fotograferas i Rådhusparken och rally kortegen avrundas vid kl19.00.

Rallyfest i centrum
För alla som inte har möjlighet att ta sig ut till specialsträckorna i skog och mark kommer Rådhustorget vara ett bra alternativ för att uppleva rallyfesten. När Rally-VM väl drar i gång på torsdag den 15 februari kommer centrum-besökare att kunna ta del av tävlingarna på storbildsskärm. Rådhustorget gästas av renar och det kommer finnas fika, mat och viltprodukter till försäljning och möjlighet att ta en paus i kåtorna. Under lördagen kan barnen delta i pyssel och rallybana med bobby cars för de allra minsta på bottenplan i MVG-gallerian. Personal från Rally Sweden är också på plats på Rådhustorget och säljer biljetter och rallymössor från torsdag till lördag. "Rallytorget" har öppet mellan kl. 11.00-17.00 torsdag - söndag.