Umeå har valts ut som en av fyra värdstäder för Visit Swedens nya satsning Swedish Design Museum To Go. Foto Johan Wennerström.

​Umeå en av fyra städer i Visit Swedens nya satsning

Umeå är en av fyra värdstäder för Visit Swedens nya satsning Swedish Design Museum To Go. Målet är att locka fler designintresserade utländska besökare till Sverige och med hjälp av svensk design uppmuntra besökaren att upptäcka mer av resmålet. Övriga svenska städer som valts som värdstäder för Swedish Design Museum To Go är Stockholm, Göteborg och Malmö.

Swedish Design Museum To Go

Swedish Design Museum To Go är den tredje utställningen under parollen Swedish Design Museum, Sveriges första digitala museum för design, som Visit Sweden öppnade 2017. Swedish Design Museum är en del av programmet Swedish Design Moves, som Visit Sweden driver på uppdrag av regeringen tillsammans med Svensk Form, Swedish Fashion Council, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen. Uppgiften är att marknadsföra Sverige utomlands med hjälp av svensk design.

Svensk livsstil och svensk design lockar

Att smälta in bland svenskar och se vår livsstil inifrån är något av det mest spännande som turister från utlandet vill göra i Sverige. Den svenska livsstilen tar sig tydligt uttryck genom designen vi omger oss med. Tanken med utställningen Swedish Design Museum To Go är att utländska besökare ska kunna låna en kurerad designutställning i en ryggsäck när de kommer till Sverige. I ryggsäcken finns designföremål som inspirerar till upplevelser i fyra regioner i landet. Ryggsäckar finns att låna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Målet är att få fler designintresserade utländska besökare nyfikna på att upptäcka Sverige

De fyra utställningarna i Swedish Design Museum To Go – South, West, East och North – har sin geografiska bas i de fyra städerna och dess omgivningar. Designföremålen är kopplade till berättelser som ska inspirera till något att göra på platsen som också svenskar gärna gör. Ryggsäckarna kan lånas gratis och bokas veckovis online.

Umeåbo ligger bakom Swedish Design Museum To Go – North

Utställningarna har satts ihop av lokala kuratorer som verkar i kreativa branscher. De har valt ut upp till tio väldesignade och användbara föremål som ska inspirera om platsen och upplevelser där. Kuratorernas tips om upplevelser på platsen och berättelser om objekten publiceras i det virtuella museet och fungerar sedan som en riktig insiderguide till Sverige – även för de som inte bokar en ryggsäck.

Utställning North, som finns i Umeå, har kurerats av Linnéa Therese Dimitriou, konstnär och creative director från Umeå.

Det var roligt och utmanande att få uppdraget att representera min hemstad med saker som ryms i en ryggsäck och som funkar året om. Det finns mycket att säga om Umeå och Norrland, men jag ville lyfta fram DIY-aspekten och lugnet. Så därför blev det bland annat Täljogram och ett sittunderlag. Jag tror att närheten till naturen kombinerat med tillgång till kultur av hög kvalitet (med institutioner som Norrlandsoperan och Bildmuseet) gynnar stora tankar och kreativitet. Och att det är därför vi har så många fantastiska kreatörer här, säger Linnéa Therese Dimitriou.