Foto: Peter Knutson

Umeå Live - Rolandz bjuder upp till fuldans

Knappt en vecka efter årets första Umeå Live är det dags igen. Torsdagens höjdpunkt är dansbandet Rolandz, högaktuell med låten "Fuldans" som slutade på en tiondeplats i Melodifestivalen 2018. Umeå blir gruppens första stopp i en stor sommarturné genom landet.

-"Förra veckans premiär blev en riktig publiksuccé! Nu laddar vi om och tror på bra uppslutning även på torsdag då vi bjuds på ett humoristiskt, festligt och lite udda nummer." säger Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig på Visit Umeå.

Umeå Live är familjefesten som under fyra tillfällen i sommar bjuder på gratis underhållning i Umeå centrum. Programmet pågår från eftermiddag till sen kväll och på två platser i centrum. Dagsprogrammet körs på Rådhustorget i samarbete med den pågående VM-Festen och kvällsprogrammet blir på Skeppsbron. Kommande datum för Umeå Live i sommar är 25/7 och 9/8.

Umeå Live 29/6 2018 Foto: Sune Grabbe

Programpunkter från Rådhustorget dagtid
15.00 Wullger och Mimi - Familjeshow för stora och små full av livsfarliga jongleringskonster och trolleritrick
15.45 Umeå Brukshundsklubb och deras 4-benta vänner
16.00 Jamo Jamo dansar så torget gungar
16.15 Ung i Sverige Västerbotten - Afghanska ungdomar sjunger och berättar
16.45 Umeå Brukshundsklubb och deras 4-benta vänner
17.00 Jamo Jamo dansar så torget gungar
17.15 Young Artists, unga talanger från Barnkanalens ”Supershowen”

Händer i övrigt
SIUM erbjuder mat till försäljning

Programpunkter från Skeppsbron kvällstid
19.00 Magda Andersson, vissångerska från Umeå med röst och ord som berör
19.40 Katarina Barruk, ny stjärna på himlen av samiska artister
20.20 MAYKA, från Death Team gör solokarriär och experimenterar med elektroniska genres
21.00 Rolandz, det blir festlig, folkligt och fuldans så klart.

För mer information, kontakta:
Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig Visit Umeå 070-601 03 57,
Anna Axelson, producent, Tiljan 070-695 50 28

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.