Värmländska Höljes lyfts som plats i internationell kampanj

Världen har i åratal förundrats över och försökt uttala namnen på den globala möbelvarujätten IKEA:s produkter. Vad folk inte vet är att det bakom många av produktnamnen döljer sig riktiga platser i Sverige som är värda att besöka. Nu vill Sverige bjuda in världen till dessa fantastiska platser.

I Visit Swedens nya, globala kampanj som går under namnet "Discover the originals" skapas nyfikenhet för Sverige genom namnen på produkter från IKEA. Med glimten i ögat återtar de utvalda platserna i kampanjen sina namn och visar att de är mer än en lampa, en skåplucka eller en toalettborste.

—Vi vill nu med värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Sweden och destinationer runt om i Sverige, där 21 platser lyfts tillsammans med sin namne i IKEAs sortiment. Syftet är att marknadsföra Sverige på ett unikt och oväntat sätt för att väcka nyfikenhet för nya platser och Sveriges pärlor.

— Det är med ett humoristiskt inslag som den nya kampanjen ska väcka nyfikenhet, skapa uppmärksamhet och stärka Värmland och varumärket Sverige som attraktivt, spännande och hållbart besöksmål på de utvalda utlandsmarknaderna, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

Höljes — mer än en pendellampa

På IKEA är Höljes en pendellampa med kupa av vitt munblåst glas. Höljes som plats är ett outforskat område för många besökare, men har en fantastisk natur att erbjuda, året om. I området finns gott om vilda djur och fisket är stort och artrikt.

Höljes ligger i norra Finnskoga knappt tre mil från gränsen mot Norge, så långt norrut du kommer i Värmland, om man bortser från Långflon. Långflon som ligger alldeles innanför den norska gränsen har med sina blott tre fasta invandrare ett köpcenter som håller bygden vid liv.

Kraftverket vid Höljesdammen byggdes under åren 1957-1961 och är det första i ordningen i Klarälven. Lite längre söder ut hittar du Strängsforsen, en av de få kvarvarande forsarna i Klarälven. Från riksväg 62 har man utsikt över forsen, som skyddats från utbyggnad sedan den bedömts vara av riksintresse. Området har betydelse för fiskets utveckling i Värmland och övriga Vänerområdet som lek- och vandringsvatten.

Digerfallet finns vid Tåsans gamla kraftstation, knappt två mil söder om Höljes, ett vattenfall med fantastisk natur och omgivet av gammal skog. I anslutning till fallet har Tåsan skurit ut en kilometerlång ravin med branta stup.

Sevärdheter i området

Skans nr 179 i Höljes är ett minne från beredskapstiden. Skansen var den första större försvarsanläggning som byggdes 1940-45, mot eventuellt tyskt anfall från Norge. Vid infarten finns Lasse Kuparinens träskulptur Mieskuva Brunn som bjuder på friskt rinnande dricksvatten. Inne på området finns parkeringsplatser, gapskjul, grill- och rastplatser samt toaletter. Alla fort och skyddsrum är öppna för besök. Skansen restaurerades i början av 1990-talet.

Den ursprungliga kyrkan i Höljes var en träkyrka och byggdes efter ritningar av arkitekten Axel Nyström under 1830-talet. Kyrkan ödelades emellertid vid en brand i samband med renoveringen 1968. Redan året efter stod en ny kyrka färdig, Norra Finnskoga kyrka som därmed är församlingens yngsta.

Hembygdsgården Tomta i Skråckarberget ligger högt och vackert med utsikt över blånande berg, ängar och betesdjur. Tomta var en stor finngård på vilken det fanns 14 byggnader år 1844. Av dessa återstår idag en mangårdsbyggnad, loftbod, stalloge, vedbod och stenkällare samt stabbur och loge.

Rallycross-VM i Höljes

Det som verkligen satt Höljes på kartan är VM i Rallycross. Första helgen i juli varje år arrangeras den svenska deltävlingen i rallycross-VM i Höljes, med stora publiksiffror. Höljes, med sina cirka 80 invånare växer denna helg till Värmlands näst mest befolkade ort för att besöka Höljes och följa VM-arrangemanget på plats.