Värmland ökar antalet gästnätter under sommaren 2018

SCBs preliminära inkvarteringsstatistik för sommaren visar att Värmland ökar med fem procent under juni, juli och augusti 2018 jämfört med 2017 under samma period.

Det som ökar mest är camping med 9 procent. Camping utgör 57 procent av alla kommersiella övernattningar under den aktuella perioden.

Den största ökningen står våra utländska gäster för och det är våra nordiska grannländer som ökar mest. Norge står för den största andelen med 13 procent i Värmland, jämfört med 8 procent i hela Sverige. De utländska gästerna ökar totalt sett med 11 procent i Värmland.

– Den största relativa ökningen av antalet gästnätter skedde i Blekinge och Värmland. Det är naturligtvis mycket glädjande för oss, säger Mia Landin VD på Visit Värmland och fortsätter.

– Den positiva trenden med våra kommersiella övernattningar fortsätter generellt sett att öka i Värmland och vi kan se att våra nordiska grannländer med Norge i spetsen, men även Danmark, ökar. För övriga Europa är det Nederländerna som sticker ut i ökning av antalet besökare till Värmland, säger Mia Landin.

– Det är härligt att attraktionskraften och intresset för Värmland fortsätter att växa och att allt fler får uppleva de fantastiska möjligheter som Värmland har att erbjuda sina besökare. Vi ser fram emot att följa utvecklingen och vi arbetar för att trenden ska hålla i sig. Den utländska marknaden är viktig för Värmland då de generellt spenderar fler nätter vid sina besök, säger Mia.

Statistiken inkluderar boende på hotell, stugbyar, campingar, vandrarhem och privat förmedlade stugor och lägenheter men exkluderar övernattande i egna fritidshus, Airbnb och boende hos släkt och vänner.

Observera att statistiken för sommarmånaderna juni, juli och augusti 2018 bygger på preliminära siffror där det kan komma en viss eftersläpning av inkommande uppgifter.

Källa: SCB och Tillväxtverket