Makeup Mekkas lansering i Sverige en succé

De första stegen mot internationell expansion för Makeup Mekka, som är en av Norges största e-handlare för makeup, kunde inte startat bättre. I juli lanserade de på Viskans plattform i Sverige och hittills har det gått långt över förväntan. Det har redan beställts och skickats mer än 100 000 läppstift, ögonskuggor, puderborstar etc, till kunder i hela Sverige.

All försäljning sker via den egna e-handeln och man säljer uteslutande produkter från sitt egna varumärke, med tillverkning hos producenter i sällskap med andra välkända varumärken. Makeup Mekka siktar nu på att ta nya marknadsandelar genom att expandera utanför Norge och i juli blev Sverige först ut.

Smidig lansering

Makeup Mekka har sin site på Viskan e-handelsplattform sedan 2017 och har växt utan begränsningar sedan dess och i juli var det dags att expandera i Sverige.

– Lanseringen i Sverige har gått jättebra, efter ett intensivt jobb med att få alla praktiska delar på plats såsom utgående logistik och tullklarering. Tillsammans med Viskan har det varit möjligt att genomföra projektet riktigt snabbt, säger Berit Sjøvik, VD Makeup Mekka.

Högt ställda mål som redan förverkligats

När Makeup Mekka skulle lansera sin site i Sverige, var målen högt ställda, men redan nu efter 4 månader har de överträffats!

– Svenska konsumenter har hittills varit snabba på att testa våra produkter och de ger extrem bra feedback på sociala medier. Det är ju fantastiskt kul!, säger Berit Sjøvik.

En viktig del i Makeup Mekkas framgång är den höga närvaron i sociala medier, där framför allt Instagram spelar en betydande roll för att bygga starka relationer till kunderna. På siten används Viskan Instagram Modul, där man drar nytta av att kunna visa upp eget och användargenererat innehåll, vilket både fungerar inspirerande och har en konverteringshöjande effekt.

Med en målgrupp som är extremt snabbrörlig och som genomför flest köp via mobil, är det förstås superviktigt att användarupplevelsen i mobilen är fulländad. Andelen mobiltrafik ligger så högt som 93% och dessa besökare kan glädjas åt en snabb och användarvänlig site, givetvis byggd utifrån mobile first.

Nu siktar Makeup Mekka ännu högre och hoppas på att bli lika etablerade i Sverige som i Norge, vilket de har goda förutsättningar att lyckas med! Med en plattform som ger alla möjligheter att växa i, finns det inga begränsningar för hur högt Makeup Mekka kan nå.