Apoteket AB väljer inköpslösning från Visma

Visma har fått uppdrag från Apoteket AB att leverera en inköpsportal för bolaget.
Portalen innebär avsevärt minskade kostnader tack vare centrala avtal och processer, attest före inköp, bättre uppföljning samt enklare administration.

– Visma Proceedo har en stark förankring på marknaden för inköpslösningar anpassade att användas av många användare för att skapa en enhetlig inköpsprocess, säger Rickard Hansen, vd för Visma Proceedo.

Den nya inköpsportalen ger en enhetlig beställningsprocess som styr användaren mot avtalade leverantörer och skapar samtidigt en effektivare fakturahantering.

– Inköp av indirekt material sker idag på många olika sätt och alltför många inköp görs hos leverantörer utan avtal med Apoteket. Genom att samla inköpen till färre leverantörer skapar vi förutsättningar för attraktiva avtal och lägre kostnader, säger Ulrika Eriksson, direktör för Marknad & Sortiment Apoteket AB.

Produkter och tjänster från Apotekets godkända och avtalade leverantörer kommer att finnas upplagda i inköpsportalen. För Apotekets medarbetare innebär det att beställning av dessa produkter och tjänster görs via portalen, där fakturan skickas elektroniskt till Apoteket.

– Vi hälsar Apoteket varmt välkommen till Visma Proceedo och kan konstatera att vi den senaste tiden sett en markant ökning i efterfrågan av våra lösningar för e-handel, säger Rickard Hansen.

Rickard Hansen, vd Visma Proceedo AB, 08-588 848 00, rickard.hansen@visma.com
Mats Zackrisson, upphandlare Apoteket AB, 010-447 53 25, mats.zackrisson@apoteket.se

• apotek
  • inköp
  • affärssystem

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har 3.700 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts drygt 1.000 personer.